zondag 24 mei 2009

De eerste barbeque van het jaar

Het was vandaag heerlijk weer. Het was natuurlijk aangekondigd, maar de Piet Paulusma's van deze wereld willen het nog wel eens bij het verkeerde eind hebben. Maar als je zo een weersvoorspelling ziet en je hebt een tuin en je houdt van lekker eten, dan kun je maar aan één ding denken: BARBEQUE!!!!!!
Ik moet bekenen dat ik vroeger meer tijd in de keuken spendeerde dan tegenwoordig. Zeker met wat meer aandacht voor mijn gewicht, is er wel meer aandacht voor verse producten, maar de fois gras moet ik achterwege laten. Maar hetb genot van he maken van een goede barbeque laat ik me nooit afnemen! Is natuurlijk ook iets mannelijk, dat omgaan met kolen en vuur en het oergevoel van rauw vlees dat geschroeid gaat worden. Maar ik ben er wel een beetje trots op dat ik een paar stappen verder ben dan de vlammen uit de bbq ketel te laten komen en er dan een paar sateetjes en shaslicks op gooien. Voor sommige is dat een barbeque, zeker als het ook nog eens een beetje tot veel aangebrand is. Maar voor mij is barbequen toch gewoon een andere manier van normaal koken, dus met een goede voorbereiding en kwalitatief goede en verse producten. En dus niet alles kant en klaar bij de Albert Heijn halen.

En qua materiaal zweer ik bij Weber, Weber en alleen maar Weber. Absoluut het beste merk als het gaat om BBQ materiaal. Ja, het kost wat extra, maar de kwaliteit is echt superieur aan al het andere spul dat je op de markt vindt. Ketels houden de warmte goed vast, roosters zijn goed schoon te maken en er maakt het eenvoudig om op de directe of indirecte manier te koken. En dé BBQ uitvinding van de eeuw van Weber is de "kolenschoorsteen". Simpel idee: kolen in de houder, aanmaakblokjes eronder, 30 minuten laten staan en daarna in de ketel kieperen en presto, withete en gelijkmatig verhitte kolen, waarop je aan de gang kan (het geheim van een goede BBQ aanpak: withete kolen gebruiken, zodat er geen vlammen uit de ketel komen, want anders gaat het vlees en de vis verbranden en dat is een doodzonde!). De tip van de dag: iedereen die een BBQ heeft: koop een kolenschoorsteen!!

Voor deze keer had ik het redelijk klassiek gehouden. We hadden ook maar twee additionele gasten, dus we hoefden geen hele grote aantallen te roosteren. Het menu was als volgt:

- Griekse kip;
- Mexicaanse quessadila's;
- Australische T-Bone;
- Japanse Tonijn;
- Geroosterde ananas en mango.

Daarbij als bijgerechten:
- Verse BBQ saus;
- Tomaten en paprika chutney;
- Bieten rettich;
- Aardappel salade;
- Kool salade;
- Mexicaanse Azteken Salsa.
Voor de eerste keer dit jaar was het een goede sessie, nog niet heel vernieuwend, maar de klassiekers deden het erg goed. Volgende keer gaan we met plankjes werken om tonijn en zalm te grillen, zodat de houtsmaak in het vlees trekt. Als het volgende week weer zulk weer is, dan weten we zondag hoe dat werkt!

Oh ja, en jullie zien dat ik het niet over gas heb gehad. Simpel: gas BBQ's zijn geen BBQ's, maar voor mensen die de moeite niet willen nemen om een half uur op de briketten te wachten of de authentieke BBQ smaak eigenlijk niet lusten.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten