dinsdag 19 mei 2009

Uit eten bij Vermeer


Gisteren ben ik bijzonder goed uiten eten geweest met collega programma manager Steven Wauters. Het heeft even geduurd voordat we een tijd geprikt kregen en na diverse afzeggingen moest het dus wel een festijn worden. Daarom gekozen voor mijn favoriete restaurant in Noord Holland, Vermeer.

Waarom is Vermeer mijn favoriete restaurant? Dat heeft diverse redenen. Allereerst natuurlijk het eten. Dat is echt geweldig. Ook deze keer weer. Een gazpacho van rode biet was één van de voortreffelijke amuses (in totaal 4). Daarna volgende een aaneenschakeling van genotswaren: kreeft, Krab, Sint Jakobsmossel, de groenten cassarole (de signature dish van chefkok Chris Naylor), rode mul, rundvlees of zuiglam, een selectie kaas, twee desert amuses van tomaat en één met eucalytus en een afsluiter een van aardbei en paprika. Overigens kregen we nog 1 extra gang omdat deze bij ons op tafel werd gezet, maar eigenlijk voor een andere tafel bestemd (b)leek te zijn. Maar ja, waar een programma manager eenmaal zijn tanden in heeft gezet, dat laat hij niet meer los! Het is behelpen soms, maar het is in tijden van crisis niet anders.

Een andere reden is zeker ook de bediening. Het team van maitre Niek Beute is zeer professioneel, maar ook losjes. Ze maken het niet formeel, maar weten wel heel goed in te schatten hoe ver ze met een gast kunnen gaan. Dat zorgt ervoor dat je eet in een bijzonder gezellige sfeer, waar het vaak ook nog echt lachen is. Kan het beter zou ik zeggen?

En ja, het kan inderdaad nog beter! Sommelier Simon Veldman is absoluut de beste sommelier die ik ken. En ik heb inmiddels bijna alle 3 en 2 sterren restaurants in Nederland wel bezocht. Hoewel ik zelf geen druppel wij drink, is het een genot om hem te zien vertellen over de wijn, met een passie en kennis die bijna geen grenzen kent. alleen voor Simon en zijn verhalen en de manier hoe hij ze verteld. Zelfs wanneer Steven en ik naar een goede whisky vragen, kan hij met een mooie repliek komen waarin hij als bewaker van het edele druivenras natuurlijk geen adviezen gaat geven over een goedje dat van granen is gemaakt :-).
Al met al een super avond en iedereen die een keer perfect uit eten wil, kan ik aanraden om eens Vermeer te bezoeken. reken voor het Vermeer Pallet menu plus een wijnarrangement in totaal 175 euro p.p. (100 gerechten en 75 wijn), maar dan heb je ook top of the bill! Waarom Vermeer geen sterren meer heeft is mij echt een raadsel, want echt alles klopt aan de propositie.
Enig nadeel van de avond: we hadden erop gerekend dat Fabienné als gastvrouw aanwezig zou zijn, maar helaas: maandag heeft ze sommelier opleiding, dus we moesten het zonder haar stellen. Jammer, maar we hebben ons erdoorheen geslagen :-).

2 opmerkingen:

  1. Jaja, zeker omdat we toen de enige in het restaurant waren en Fabienne wel veel tijd voor ons had!! Wat we toen gegeten hebben weet ik niet meer :-).

    En de twee verkeerde links zijn aangepast, ik weet nu wat de fout was, gaat niet meer voorkomen.

    BeantwoordenVerwijderen