donderdag 21 mei 2009

Het spookt in de computer!


Ik werk inmiddels 16 jaar in de ICT. In alle leerboekjes die ik heb gehad kun je lezen dat computers betrouwbare apparaten zijn die als je ze steeds hetzelfde behandeld ze ook steeds hetzelfde doen. Klinkt logisch.

Alleen blijkt het niet altijd zo te zijn. Case in point: mijn prachtige internet radio. Het is een Tangent Quattro, superstrak Italiaans design, met een mooie Ferrari rode kast eromheen. Is een sierraad voor het oog en er komt nog erg goed geluid uit ook! Als je hem op internet aansluit, krijg je toegang tot meer dan 15.000 radio stations van over de hele wereld. Mocht je echt een keer naar de radio in Afghanistan of Tanzania willen luisteren (eerste maar even aan Berber vragen of dat de moeite waard is), dan is dat zonder problemen mogelijk. Maar ja, als je telkens bij het opstarten een melding krijgt "can't connect due to invaled ip address" dan valt er weinig te genieten. Dit euvel treedt op nadat mijn WiFi netwerk vervangen was. Volgens de expert had dat niets met elkaar te maken (terwijl daarvoor de radio het prima deed en ik regelmatig naar een jazz zender uit Australië luisterde), maar was het een samenloop van omstandigeheden, omdat de radio in het warretje was geraakt omdat ik een andere transformator gebruikte dan in de doos had gezeten. Ik geloofde daar niet veel van, maar zelf kreeg ik e.e.a. ook niet meer aan de praat en de leverancier gaf na 10 e-mails ook geen oplossing (Tangent maakt mooie radio's, hun klanten service zuigt big time). Dus gebruikte ik de radio gewoon nog om uit de ether zenders op te vangen, maar ja, dan was Australië en Tanzania niet te bereiken :-).

Vandaag zette ik de radio weer eens aan toen ik na een dag noeste arbeid in de tuin een fruitsalade stond te maken. Ik schrok me een hoedje, want plotseling begin de muziek harde metal te spelen. Dat was er nooit op BNR! Wat bleek: op de één of andere mysterieuze wijze, zonder dat ik ook maar één aanpassing had gedaan, was er toch weer connectie gekomen en had de radio het laatst gebruikte station opgepikt (Kink Aardschok). Nu ben ik natuurlijk reuze blij dat het apparaat het weer is gaan doen, maar ik begrijp er echt geen sikkepit meer van. Hoe kan die radio het nu opeens weer doen, zonder dat er iets aan gewijzigd is? En ook aan het WiFi netwerk is niets gewijzigd. Dat zou toch eigenlijk niet moeten kunnen. En zal de connectie weer net zo snel en onverwacht verdwijnen als hij opgekomen is? Laten we er maar van genieten zolang als we nu weer geluid hebben en niet proberen te begrijpen, de wegen van de techniek zijn kennelijk toch soms net zo ondoorgrondelijk als die van onze lieve Heer.

De lezers met scherpen ogen kunnen overigens zijn op welke zender ik de radio gelijk gezet heb: 94WYSP, the rock you grew up with. Lekker hoor!!!

2 opmerkingen:

  1. Dennis, Ik had van jou beter verwacht. Iedereen weet toch waardoor electronische apparaten het opeens niet meer goed doen?

    Er zijn zelfs twee films over gemaakt.
    Misschien heeft hij de moed opgegeven dat je er nog water overheen gaat morsen en is hij weer vertrokken.

    BeantwoordenVerwijderen