maandag 18 mei 2009

Ouwe rockers


Naar aanleiding van de vakantie aan de oostkust van de USA is mijn enthousiasme voor de muziek uit mijn jeugd weer helemaal toegenomen. Ik weet het nog wel, moeilijke tijden waren dat! Enerzijds helemaal in de punkrock omdat het zo lekker snel was (Bad Religion, Face to Face), anderzijds vond ik die jongens met die lange, gekrulde en geblondeerde haren toch ook wel lekkere meezing liedjes maken (bijvoorbeeld het bandje Poison). En natuurlijk veel van wat daar tussen viel (met de echte Goden als ACDC, Guns 'n' Roses en Metallica).

Ging bij mij weer echt leven door een radiostation dat vanuti Philadelphia uitzend, te weten 94WYSP. Dit station heeft als catch phrase "the rock you grew up with" en dat is precies de kern van de zaak. Als je luistert, hoor ik allemaal nummers die bekend zijn en vele die ik ook nog eens woord voor woord mee kan zingen! Jammer dat de internet radio het enige tijd geleden begeven heeft, maar speciaal daarvoor ga ik zeker een nieuwe kopen (daarover later deze week wel meer, want ik ben inmiddels op onderzoek naar de beste optie van prijs, geluid en natuurlijk subliem design!).

Maar op basis van dit hernieuwde enthousiasme, ga ik de "tip van de week" introduceren. Eigenlijk in combinatie met "uit de oude doos". Wat ik doe is een plaat uit het verleden aanraden waarvan ik vind dat hij extra aandacht verdiend. En natuurlijk wordt respons daarop ten zeerste gewaardeerd. Ik start of met een CD die ik echt grijs gedraaid heb: Sound of White Noise van Anthrax. Het was het eerste album dat Anthrax opnam met de toenmalige nieuwe zanger, John Bush (kwam over van Armoured Saint). Een geweldig lekker plaat die heavy riffs met een gigantisch gevoel voor ritme en groove combineert. Met name de nummers Potters Field, Room for one more en Hy Pro Glo springen eruit. Maar het absolute topnummer is het tweede nummer op de CD, Only. Een nummer dat ik heel vaak achter elkaar kan horen en er maar geen genoeg van krijgen. Afwisselend zwaar en snel, maar altijd met gevoel voor melody en ritme. Een echte klassier voor de liefhebber van dit genre.

Dus niet wachten en downloaden dat album (en als het echt niet anders kan, kun je hem ook nog bij Amazon kopen :-)).

2 opmerkingen: