dinsdag 28 augustus 2012

Gehaktballen

Gehaktballen a la Jonnie Boer
Als je een paar weken in het buitenland bent geweest (zelfs in mijn favoriete USA), ga je toch verlangen naar dingen die je in Nederland gewend bent. Heerlijke Nederlandse kaas bijvoorbeeld, is toch iets wat ik graag weer eet als ik terug ben. Een ander gerecht is de traditionele gehaktbal, heerlijk "los op het bord"  of op een broodje, met een beetje ketchup of mosterd erbij. Zo goed als mijn moeder ze maakt, zal ik dat nooit kunnen, maar ja, iedere man vindt natuurlijk dat zijn moeder de lekkerste gehaktballen maakt. Echter, sinds Ans het recept van de gehaktballen van Jonnnie Boer heeft gevonden, komen ze toch redelijk in de buurt. Ik baal er nog steeds van dat toen wij in het Librije hotel sliepen, ik niet een Librije bal via de room service heb laten komen om te proeven, op deze manier kan ik dat nog een beetje goed maken :-). Het kost mij nog wel even wat moeite om het recept goed uit te voeren, waarbij het moeilijkste, eigenlijk zoals altijd, het nemen van voldoende tijd is (je hebt toch wel een half uurtje kooktijd nodig). Dus in plaats van de gehaktballen  op een hoog vuur a la een ossenhaas te bakken, ze even goed rondom aanbakken en dan gaar laten sudderen in het bakvet plus vlees fond. Het resultaat mag er zijn, want gisteren was er bijna een gevecht om "de vijfde bal", iedereen aan tafel had hem graag gehad, maar ik was de gelukkige winnaar. Volgende keer beter, jongens!!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten