dinsdag 1 mei 2012

Air BNB

Wat een geweldige site
Soms heeft het zijn voordelen om niet heel erg dichtbij je werk te wonen. Je kunt dan namelijk wat radio luisteren en dan kun je wel eens wat interessants horen. Zo luisterde ik vandaag naar BNR, waar gesproken werd over alternatieven voor hotels, te weten de Bed & Breakfasts. Dat was natuurlijk niet iets nieuws voor mij (tijdens onze huwelijksreis deden we al een tocht van drie weken langs de beste B&S's van Zuid Afrika en ook met Frank, Simon en Rene heb ik in een hele slechte B&B in Dublin geslapen), maar mijn aandacht werd met name gevestigd op een site waarop exploitanten zelf hun B&B aan kunnen bieden, en waar gasten van de B&B na hun verblijf ook review commentaar achter kunnen laten. Dit alles dus zonder tussenkomst van reisbureaus of andere bemiddelaars die een "fee" moeten verdienen. Dus rechtstreeks afhandelen met de aanbieder. Ik was erg benieuwd hoe deze site eruit zou zien en hoe betrouwbaar ik hem zou vinden (want dat is natuurlijk in principe de kracht van een reisbureau, die zou in ieder geval een kwaliteitscontrole moeten doen), want het concept is natuurlijk niet zo complex om te bedenken, maar veel van de kracht zal moeten zitten in de kwaliteit van de aanbieders die in het geheel opgenomen zijn.

Mooie kamer in NY voor 70 Euro
En wat denk je: ik vond het een prima site, met de naam AIRBNB. Duidelijke teksten en uitgebreide beschrijvingen, mooie foto's van hoe de kamers eruit zien en heel veel recensies, op sommige appartementen wel meer dan tachtig, dat geeft toch meer vertrouwen dan anderhalve opmerking. De prijzen waren op heel veel plekken ook zeer redelijk. En wat is dan een goede proef op de som? Tja, dat is dan toch echt eens een blik op de mogelijkheden in New York te werpen. Nou, een zoekopdracht op New York leverde 11.005 resultaten op. Dus ruime keus en ik zag enkele interessante appartementen voor rond de zeventig Euro per nacht (zoals dit appartement) en dat is in New York echt te geef. Amsterdam heeft overigens 1.595 aanbiedingen, een search op Halfweg lijkt iets op te leveren, maar geeft uiteindelijk een subset van Amsterdam (het was ook te mooi om waar te zijn....).

Hoewel ik in essentie toch wat meer van hotels hou, lijkt het me toch ook wel leuk om hier eens een keer iets van te proberen. Misschien een leuk idee om hiervan gebruik te gaan maken als ik een idee ga bedenken voor een reisje ivm ons 12,5 jarig huwelijk jubileum.....Dan wel tijd nemen om een goede afweging te maken, want het kan natuurlijk ook helemaal fout gaan als je een onbeschofte eigenaar/ host tegenkomt, dat is natuurlijk het risico. Maar soms moet je eens een gokje nemen in het leven :-).

Geen opmerkingen:

Een reactie posten