dinsdag 10 augustus 2010

Ans in het Museum of modern art (MoMa)

Voor het eerste deze vakantie een special! Ans neemt even de pen cq het toetsenbord over om een verslag te doen van haar bezoek aan het Museum of Modern Art (in de volksmond het MoMa). Ans, zoals Buurman & Buurman het zeggen: het is aan u! Dank u wel, ik zal er iets moois van maken. Na een paar tussenstops bij GAP winkels (waar ik een paar shirtjes kocht) kwam ik zonder problemen, maar wel enigszins oververhit, aan bij het MoMa. Het was er druk! Eerst in een lange rij voor de kassa, toen in een iets kortere maar zeer trage wachtrij voor een eetcafé op de 5e etage. Tegen de tijd dat de gastheer die de plaatsen toewees in zicht kwam was ik een half uur verder en viel ik om van de behoefte aan iets voedzaams en nats. Het was 5 uur geleden sinds ik iets gegeten of gedronken had en het was > 30 graden buiten en erg broeierig. Dus toen er een plek buiten op het terras beschikbaar kwam was ik niet de beroerste en nam in de turksbadachtige warmte plaats. Een heerlijke salade (maar wel weinig), een zeer goede sorbet, een kop muntthee en een opgeloste Sudoku later vluchtte ik weer de airco in. Net op tijd om tussen twee en half drie bij de Matisse tentoonstelling op de zesde en bovenste etage naar binnen te mogen. Was prachtig, maar ik zal het niet aan de muur hangen thuis. Vervolgens liep ik etage voor etage naar beneden. Het was nog steeds druk en de meeste banken om even op neer te ploffen waren bezet. Maar er was zoveel moois dat het me niet deerde.
Drie uur later was mijn hoofd aardig vol van alle meesterwerken, foto's, meubels, etc. Het meest indrukwekkende vond ik zowaar een werk van Miro (en dan niet die met de vogel... we zijn ooit in Barcelona geweest naar het Miro museum en daar heten alle werken zo'n beetje vogel, vrouw of vogel met vrouw en konden wij in geen van allen een vogel, vrouw of beiden ontdekken). Er hing overigens ook zo'n vogel schilderij van Miro en ook pakweg 12 jaar later kon ik nog steeds geen vogel ontdekken! Warhol in het echt is trouwens veeeeeele malen mooier dan al die lelijke replica's. Twee enorme werken van Monet met waterlelies zou ik zo ophangen thuis, wat een kleurenpracht! Rietveld, Picasso, Dali, Renoir, van Gogh... teveel om op te noemen. In ieder geval was het museum een aanrader. Enige minpuntje  de architectuur... fijne  loopbruggen met glazen zijwanden en trillende vloeren.... hoogtevrees! Om de feestvreugde te verhogen stonden er bordjes bij die aangaven hoeveel mensen er tegelijk in een ruimte en op een loopbrug mochten vertoeven voordat het zooitje zou instorten. Ik werd er NIET relaxter van! Om 5 uur uitpuffen in de mooie binnentuin en toen naar de MoMa shop. Heb er inspiratie opgedaan voor een nieuw handeltje: plak een paar legosteentjes op elkaar en je hebt een mooie broche. Dus Daan: mama gaat na de vakantie secondenlijm kopen en plakt dan alle losse legostukjes die ze tegen komt aan elkaar. Ik zou maar gaan opruimen of anders heeft mama volgend jaar een leuk handeltje voor koninginnedag.

1 opmerking: