woensdag 4 augustus 2010

Jailbreak

De volgers van dit blog weten dat ik inmiddels de trotse bezitter van een iPhone 4 ben geworden. De volgers van mijn Twitter account hebben zelfs een kleine voorsprong, want die weten al dat ik bezig was om een "jailbreak" op de iPhone 4 los te laten. De jailbreak is in dit geval niet het nummer van AC/ DC, maar het ontgrendelen van de iPhone zodat er meer op geplaatst kan worden dan alleen de door Apple gesanctioneerde apps. Tot twee dagen geleden was ik erg huiverig om dat te doen, ik had ook niet echt het idee dat ik echt iets miste. Maar toen ik hoorde dat de Facetime functionaiteit van de iPhone 4 alleen over Wifi ging en niet over 3G (wat wel kon, maar door Apple afgeschermd werd), vond ik dat toch wel erg jammer. Het toeval wil dat ik letterlijk een dag later op Gizmodo een artikel las, hoe je ervoor kunt zorgen dat dit wel mogelijk is. Maar daar was dus wel een jailbreak voor nodig. Hmmmm.....Steve Jobs vindt dat jailbreaks niet mogen, maar ja, dat is Steve Jobs en die heeft een heel ander belang als baas Apple. En het is legaal om het te doen in de Verenigde Staten. Nou ja, het zal wel moeilijk zijn, eens even kijken. Nou, dat bleek dus ook mee te vallen, eigenlijk hoefde je niets te doen, anders dan de url van jailbreakme in te typen in de Safari browser op je iPhone, de knop "accept" in te drukken en....presto! Je krijgt dan ook de app van RockYourPhone erbij, waarmee je keurig netjes apps kunt kopen betalen met paypal, super!) die niet in de appstore staan. Mijn eerste aankopen waren My3G die het dus mogelijk maakt om Facetime over 3G te draaien, maar bv ook Youtube filmpjes in HD kwaliteit (dat mag normaal niet van Apple) en MyWi 4.0, waarmee je je iPhone een wireless hotspot maakt, waarmee je dus met je laptop op internet kunt komen zonder een aparte sim in je laptop (nu hem ik die er natuurlijk al inzitten, maar goed, het scheelt bij een aankoop van een iPad die die functie dan niet meer nodig heeft en als Ans een keer connectie verliest kan ze hier ook gebruik van maken). Geweldige functies, kan niet anders zeggen, zeker een aanvulling op hetgeen er in de appstore beschikbaar is. De apps in de appstore zijn er vele malen meer overigens, dus ik vermoed dat het merendeel daar nog steeds vandaan zal komen, maar om het uiterste uit je iPhone te halen is het goed om ook dit kanaal in de gaten te houden. Even opletten dat je niet je iOS boven 4.0.1 upgrade, want dan moet je waarschijnlijk een reinstall doen, maar tot nu toe is ook het jailbreak proces echt des iPhones, dwz: gebruikersgemak staat voorop, zelfs ik kon het heel eenvoudig, en dat zegt wat!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten