dinsdag 3 augustus 2010

Met de rondvaartboot

Vandaag was de tweede dag van mijn vakantie. Het was wat moeilijk om los te komen van mijn werk, omdat er toch een aantal zaken speelden waar ik bij betrokken wilde zijn (of in ieder geval om te zien dat het goed liep, maar helaas was dat niet altijd zo). Gelukkig hadden we vooraf al bepaald dat we vandaag met de rondvaart zouden gaan, de tickets waren al geboekt en voor de verandering stopte ik mijn blackberry niet in mijn tas. Om half tien reden we naar de parkeergarage van het Centraal Station en direct bij de uitgang van deze garage was het kantoor van Lovers. Daar ruilden we onze kaarten om en konden 100 meter verderop in de boot stappen, die om half elf vertrok. Bij het boarden wel even gek gekeken, want daar stond de kapitein met een lekkere sigaret aan zijn lip hangend. Dat is niet meer van deze tijd, en het werd wel hilarisch toen de eerste woorden van de band die afgedraaid werd waren dat dit een "non smoking trip" was en dat "smoking strictly prohibited" was.
Daarna volgde een tocht van een uur, waarin we alle bekende plekken weer langs kwamen, maar Amsterdam vanaf het water blijft altijd een bijzonder gezicht. Daan en Jeroen hadden het het eerste half uur uitstekend naar hun zin, het derde kwartier begonnen ze wat baldadig te worden en het laatste kwartier was het wel een beetje over voor hen. Maar eerlijk is eerlijk, ze gedroegen zich voorbeeldig. Na strak een uur legden we weer aan aan de pier bij Lovers en konden we weer de wal op. Een fooitje voor de kapitein zat er niet in, als je met een sigaret in je mond de passagiers welkom heet en vervolgens alleen een bandje opzet zonder ook maar enige eigen toevoeging, dan heb je daar net zoveel recht op als een normale buschauffeur (en die geef ik ook niet een extraatje als hij de volgende halte weer een keer netjes gehaald heeft). Daarna liepen we de Nieuwedijk op om naar van der Linde te gaan. Voor wie het niet kent: van der Linde is een heel kleine winkel die een assortiment verkoopt van drie dingen: een kleine sortering gebak, kaas kroketten en slagroomijs. Helaas zijn de kaaskroketten nagenoeg nooit verkrijgbaar om direct te eten (het is me ooit samen met Joost en Daan een keer gelukt, ik bedenk me net dat ik daar over ook geblogd heb), maar men is met name bekend vanwege het slagroomijs. Daan kende het al maar wilde graag nog een keer proeven en voor Jeroen was het de eerste keer. Ze werden niet teleurgesteld en om het af te leren nam ik er zelf ook maar één (Ans niet, want dat mag niet van de Ayurveda). Daan en Jeroen kregen het niet op (en dat voor 0,95 Euro!), en ik moest mijn sterkste mentale krachten inzetten om de restanten weg te gooien en niet zelf nog te consumeren :-).

Geen opmerkingen:

Een reactie posten