donderdag 19 augustus 2010

Mensocks (een rondje Negen Straatjes)

Toen ik gisteren Daan bij zijn afspraak had afgezet, had ik een uurtje voor mijzelf. Een uur is natuurlijk niet lang genoeg om vanaf de Keizersgracht weer naar Halfweg te rijden (nou ja, het kan, kun je thuis nog een glas water nemen en daarna weer terug rijden), dus ik moest mijzelf in de binnenstad van Amsterdam zien te vermaken. Dat  is wel een straf. Ik was dicht bij de Negen Straatjes, de nieuwe hippe winkelwijk. Nu is een uur natuurlijk niet genoeg om alles in detail te zien, dus ik maakte er een overall bezichtiging van. De eerste drie van de Negen Straatjes sloeg ik over, daar was ik as nog geweest, hoewel er wel twee van mijn favoriete winkels zitten, namelijk The Amsterdam Watch Company voor al uw vintage horloges en de Fred Perry flagship store van Nederland. Bij aankomst kwamen de klanken van klassieke muziek bij Felix Meritis mij tegemoet, daar waren diverse muzikanten al aan het oefenen voor het Prinsengrachtconcert dat dit weekend plaats vindt. Het is altijd heerlijk struinen zo door de stad, zonder dat je ergens naar op zoek bent, maar toch vind je altijd wel wat.
Zo kwam ik erachter dat er echt om de hoek nog een Vintage horloge winkel zit, namelijk Amsterdam Vintage Watches, op de Singel welteverstaan. Daar kon ik nog even goed kijken naar aan aantal mooie Rolexen, er lagen zelfs twee Daytona's in de etalage. Maar dat was net even te gortig om toe te happen. Even verder ligt de Runstraat, waar ik een hele leuke winkel tegenkwam. Het was Mensocks (Runstraat 6) en ik werd er helemaal vrolijk van! Zoals de naam al aangeeft verkopen ze sokken voor mannen, en dan wel voor alle soorten van gelegenheden en activiteiten. Je kunt er dus prachtige cashmere sokken kopen voor onder je smoking, maar ook sportsokken voor als je een triatlon gaat lopen. En alles wat daar tussenin zit. Ze hebben een mooie collectie van Burlington en Falke. Helaas was de collectie van Happy Socks al erg geslonken, waardoor alleen nog de maat "small" er was, en die heb ik sinds mijn 6de niet meer gehad :-). Maar er was nog genoeg in mooie, uitbundige kleuren, die onder je pak net even dat verschil kunnen maken voor de enigszins modebewuste man van deze tijd. Ik ging met 2 paar Burlingtons en 2 paar Falkes de winkel weer uit. De collectie in de winkel is volgens mij groter dan op de site (of anders lijkt het in ieder geval zo), dus het loont zeker om ook eens in person langs te gaan. De winkel is ook heerlijk "rustig" ingericht, zodat je echt overzicht houdt in plaats van overdonderd wordt. Daarbij speciale aandacht voor degene die mij geholpen heeft. Ik heb helaas afgelopen dinsdag niet gevraagd of zij de eigenaar was, maar het was een bijzonder vrolijke dame die me van uitstekend advies voorzag en totaal niet opdringerig was (als ze niet de eigenaar was, dan is het tijd dat de store manager haar eens een leuke bonus geeft, want door haar manier van helpen trekt en bindt ze klanten). Als ik ergens de pest aan heb en wat een grote afknapper is, dan is dat het wel. Samen struinden we door het aanbod waarbij ze me door enkele slimme vragen over mijn voorkeuren de juiste richting op wist te loodsen naar een passend paar. Much appriciated! Ik denk dat ik een nieuw adres gevonden heb om voortaan mijn sokken en kousen te kopen!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten