maandag 24 september 2012

Drivin' N' Cryin'

Wat een plaat, nog steeds geweldig!
Het leuke van Spotify is dat je soms op heel onverwachte moment weer eens een juweeltje ondekt. Soms is het een nieuw juweeltje, maar soms ook een uit de oude doos. Tijdens mijn verjaardagsfeestje kwam het gesprek op enig moment op southern rock. Na de klassiekers als Lynyrs Skynyrd, The Outlaws en Molly Hatchet de revue gepasseerd te laten hebben, kwamen we op een band die diverse cd's bij mij in de kast had staan zo eind jaren 80. En dat was bijzonder, want in die tijden werd de cd kast gedomineerd door heavy metal en punkrock (hoe sneller hoe beter). Maar toch wist de band Drivin' N' Cryin', want daar gaat het om, een vast plekje in mijn cd speler te bemachtigen. Ik kreeg de CD Mystery Road (1989) aangeraden door mijn toenmalige "adviseur"  van MusicLand, Hans Jansen, die mij vertelde dat dit echt te gek was, ook voor een metalhead als ik. Dat kon ik toen nauwelijks geloven, maar met de toezegging dat als ik het niks vond ik de cd gewoon terug kon brengen en de nieuwe Venom mee kon nemen, nam ik de cd mee. En het was een geweldige ervaring. De stem van zanger Kevn Kinney ging door merg en been, waarbij lekkere rocknummers afgewisseld werden met hele melancholische nummers. Na Mystery Road kocht ik snel de twee voorgaande cd's (goed, maar niet zo goed als Mystery Road) en daarna nog Fly Me Courageous, wat een uitstekend vervolg was.

De afgelopen tien jaar denk ik dat ik nauwelijks nog de cd's geluisterd heb, en inmiddels heb ik die vast ook weggegeven. Maar na ze dit weekend weer op Spotify gevonden te hebben, heb ik ze inmiddels alweer een keer of drie geluisterd en de ze hebben de tand des tijds goed doorstaan. Er zijn ook cd's die ik nog n iet gehoord heb, dus eens onderzoeken of die ook de moeite waard zijn. Een blik op Wikipedia liet overigens zien dat de band nog steeds actief is. Goed nieuws, wellicht dat ik nog eens een concert kan gaan bekijken, hoewel de band buiten de USA weinig populariteit kent, maar je weet maar nooit, ook Rose Tattoo kwam uiteindelijk een keer langs....

Geen opmerkingen:

Een reactie posten