zaterdag 5 december 2009

Balkenbrij en bloedworst


Afgelopen woensdag ben ik wederom naar de Nederlanden geweest, een diner dat door collega Steven Wauters georganiseerd was. Het begint een beetje vaste prik te worden, namelijk dat Chef Wilco Berends met de kaart naar ons toekomt, maar uiteindelijk vragen we hem dan toch om ´gewoon een paar gangetjes´ te koken. In dit geval kozen voor zeven stuks. Daar zaten weer een paar klassiekers bij, zoals de Griet die hij bijzonder heerlijk klaar kan maken en dit keer als hoofdgerecht de anjou duif. Maar één gang is mij deze keer erg bijgebleven. Dat was de `bloedworst en balkenbrij´. Ik kon het niet laten om te vragen wat de balkenbrij was. Met een lach op zijn gezicht wist Wilco ons te vertellen dat dit een oud hollands gerecht is, met name in Gelderland gegeten. Normaal gemaakt van varken, maar hij had het van rund gemaakt. En welke delen van het rund dan....Nou, onder andere hart, nier en hersen. Dat was even een horde om te nemen, maar je moet alles eens een keer geprobeerd hebben. Viel niet tegen, maar ik kan ook niet zeggen dat dit nou een gerecht is dat ik iedere keer op het menu zou willen hebben. Lekker voor een keer, maar de volgende keer zal ik Wilco vertellen dat hij hem van mij er niet bij hoeft te doen. Overigens hoor ik uit betrouwbare bron dat schoonmoeder Willie een fan is!!!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten