zondag 27 december 2009

Blues Brothers


Toen ik een maand geleden mijn nieuwe zonnebrillen aanschafte, kocht ik onder andere een Wayfarer uit de Ray Ban collectie. De verkoper vroeg mij toen: "je weet wel wie deze brillen het meest bekend heeft gemaakt?". Ja, natuurlijk, Bob Dylan en Roy Orbison! Uh...ja....en ook Tom Cruise, Madonna, Andy Warhol en John F Kennedy. Maar de meest prominente dragers zijn toch wel Jake (de helaas veel te vroeg overleden John Belushi)  en Elwood Blues (Dan Akroyd), The Blues Brothers!!! Dat was toch wel even raar, want dat is één van mijn meest favoriete films aller tijden. Het is bijna dom om er iets over te vertellen, want ik denk dat bijna iedereen deze film of in ieder geval delen ervan wel een keer gezien heeft. Uiteraard is het ene flinterdun verhaal ("we moeten het weeshuis redden, en om dat te doen organiseren we concert om geld te verdienen en daarvoor moeten we onze originele band bij elkaar halen"), maar de personages zijn zo ontzettend leuk en goed gecast, de grappen zijn zo goed, er zijn zulke memorable one liners ("They'll never get caught, they're on a mission from God" en "Your wife, how much, how much for your wife" of "What kind of music do you play? Well, both kinds, Country AND Western!") en de muziek is zo goed swingend, dat dit een memorabele film is. Wat betekent dat als ik ooit een keer iets aan het zappen ben op tv en deze film komt voorbij, ik toch altijd weer even blijf hangen. Mochten er nu toch mensen zijn die denken: ik weet niet waar die gast het over heeft, maar dit klinkt best als een aardige film, dan kun je op youtube de originele trailer van de film bekijken. En ook al heb je de film al 3 keer gezien, doe jezelf een plezier en kijk hem gewoon nog een keer. En als ik nog een slachtoffer kan vinden, ga ik dit jaar toch nog naar de Blues Brothers Tribute show!!

1 opmerking: