maandag 17 december 2012

Canada

Afgelopen week ben ik voor een aantal referentie bezoeken in Canada geweest. Bijzonder goede bezoeken, waar we veel van geleerd hebben (hoe dingen wel kunnen, maar zeker ook hoe zaken niet gedaan moeten worden). De bezoeken waren in Calgary en in Toronto. Tijdens zo een bezoek doe je toch wat kennis op van het land. Zelfs als je er maar een paar dagen bent. De komende dagen zal ik daar een paar zaken over schrijven, variërend van zaken over eten maar ook met betrekking tot culturele achtergronden. Om heel eerlijk ze zijn, had ik zelf het idee dat toen ik Canada binnen kwam, ik de 51ste staat van de USA binnen zou gaan. Niets blijkt echter minder waar. Een van de zaken die mij namelijk direct opviel, was namelijk dat Canada nog een grote hang heeft naar Engeland. Zo staat op de bankbiljetten het portret van koningin Elizabeth. In Toronto zie je zelfs bijna meer pubs dan je in Londen tegen komt (met mooie namen als "Henry 8th", "The Bishop and the Becher"  of "Hair of the Dog"). Maar wat bij mij het meest is blijven gangen, is dat toen ik bij aankomst in het hotel in Calagry nog even de TV aanzette, ik in de Canadese versie van "Den Haag Vandaag" terecht kwam. Alleen had ik dat niet direct door, want de opstelling in het parlement ziet er namelijk identiek uit aan zoals dat in Engeland eruit ziet. Dus twee mensen tegenover elkaar met katheders er tussen en rijen met back benchers die de hele tijd "hear, hear" roepen. De relatie gaat dus ook in dat opzicht erg diep. Met een paar Candezen ook gesproken over "gun control", iets wat later die week op een zeer trieste wijze actueel werd. Het wapenbeleid in Canada is "gewoon Europees". Met als gevolg: in Canada blijken per jaar minder moorden plaats te vinden dan in de stad Detroit. Zo dichtbij en op dit soort zaken dus echt een wereld van verschil.....

Geen opmerkingen:

Een reactie posten