dinsdag 18 december 2012

Poutine

Poutine, waarschijnlijk in Montreal beter
Bij het eerste bezoek aan een bank in Calgary, was er tijdens de lunch tijd voor een wat luchtiger gesprek. Waar kom je dan toch snel op uit, als je ook nog eens "buitende deur"  gaat eten? Natuurlijk, de plaatselijke eetgewoontes. De inwoners van Calgary waren erg uitgesproken over het beste wat je in Calgary kunt eten: STEAK. Volgende autochtonen eet je de allerbeste biefstukken in Calgary (wat natuurlijk eigenlijk niet kan, want die haal je altijd bij Loetjes of Piet de Leeuw in Amsterdam, maar dat zijn natuurlijk de buitencategorie), volgens eigen zeggen ook beter dan in Texas en als de Texanen eerlijk zouden zijn, dan zouden ze dat ook ruimhartig toe moeten geven. Nu was ik op de een of andere manier al bekend met biefstuk, dus hoewel ik voor de lunch het advies om de 10 ounce steak te nemen natuurlijk wel opvolgde, vroeg ik toch nog even door wat er nu nog meer plaatselijke specialiteiten waren. Dat duurde ook niet lang om over na te denken, want het tweede echte Canadese gerecht bleek poutine te zijn, en hoewel je het eigenlijk in Montreal moest gaan eten (de bakermat van dit gerecht), zou je overal in Canada het kunnen krijgen. Dat was voor mij iets nieuws, dus nieuwsgierig als ik ben over dit soort dingen, moest ik toch even doorvragen wat dit nu eigenlijk precies was. Het bleek frites te zijn, overgoten met "gravy" (dikke jus) en stukjes kaas. Een echte lichte lunch, dus :-). Het sprak me niet direct aan, maar er werd enthousiast over verteld, dus toen ik in Toronto de kans kreeg om het te proberen liet ik me die niet ontnemen. Korte samenvatting: mocht ik ooit nog in Montreal komen, dan waag ik me er nog een keer aan, want ik ben wel benieuwd hoe mensen zo enthousiast hierover kunnen zijn, want de versie die ik heb gegeten was zeker niet mijn cup of tea.

1 opmerking: