zaterdag 22 december 2012

Prometheus

Zoals al eerder geschreven: in het vliegtuig kun je soms de films kijken waar je thuis de tijd niet voor hebt cq maakt. Toen ik de trailer van Prometheus zag en las dat de regisseur Ridley Scott was, had ik de aandrang om deze film in de bioscoop te gaan kijken. Echter, dat kwam er weer eens niet van en hoewel ik de film klaar had staan om thuis te bekijken, was er ook geen goed moment voorbij gekomen om dat te gaan doen, mede ook omdat de rest van het thuisfront niet zo houdt van science fiction films. Toen ik op de terugweg vanuit Toronto het aanbod doornam kwam ik Prometheus echter tegen en aangezien ik toch weinig anders te doen had, nam ik de kans waar. Het plot is niet zo heel erg ingewikkeld: in de nabije toekomst (2094 volgens mij) vinden een paar wetenschappers een aanwijzing naar de oorsprong van de mens en weten een miljardair die op sterven na dood is te bewegen om in een expeditie te investeren. Op de expeditie gaat ook een androïde die de bediende van de miljardair was mee.Na 2,5 jaar een ruimtereis gemaakt te hebben, komt men aan op de plaats van bestemming en gaat men op onderzoek uit. Dan blijken onze "makers" zelf gestorven te zijn door een infectie van een soort monsters die zich in het lichaam nestelen (de liefhebber voelt hem al aankomen....). Nou ja, uiteraard ontstaat er een gevecht tussen de expeditie leden, een van onze makers (jaja, er was er toch nog een over en hij is niet zo aardig als men gedacht had) en de "infectie". Hierbij is uiteindelijk een hoofdrol weggelegd voor de androide David, die heel veel partijen tegen elkaar uit weet te spelen. Het is allemaal redelijk voorspelbaar, zelfs de allerlaatste scene, waarin duidelijk wordt dat uit dit geheel uiteindelijk een nieuw ras ontstaat: namelijk de Aliens uit de gelijknamige films van Ridley Scott.   

Al met al een aardige film, niet een klassieker zoals Alien en waarschijnlijk iets wat qua special effects een stuk beter tot zijn recht komt op het grote scherm van een bioscoop in plaats van een schermpje in een vliegtuig. Maar ik ben er niet rauwig om dat ik hier niet voor naar Cineworld of Pathe ben geweest.

1 opmerking:

  1. Mee eens. Ik heb hem thuis gekeken en vond hem ook niet bioscoop waardig.

    BeantwoordenVerwijderen