vrijdag 25 maart 2011

Hoeveel social media kun je hebben?

Nog meer Social Media, GetGlue voor entertainment check ins!!
Social Media is niet meer weg te denken uit ons leven. Of je er nu zelf actief aan meedoet of niet, je komt er dagelijks mee in aanraking, al is het maar omdat anderen erover spreken of dat je op radio of tv erover hoort. Twee jaar geleden ben ikzelf met mijn blog begonnen (de eerste aanzet was om een reisverslag te maken voor de reis van Frank, Simon, Rene en mijn naar Philadelphia, Baltimore en Washington) en inmiddels is het een dagdagelijkse bezigheid geworden om dit bij te werken, wat ontzettend leuke reacties oplevert, zowel van mensen die als officieel volger te boek staan als ook familie, vrienden, collega's en kennissen die dit niet gedaan hebben, maar toch vaak met me spreken over zaken die ik op het blog geschreven heb (kleine hint: ik streef naar 100 officiele volgers, dus als je je nog niet geregistreerd hebt, dat waardeer ik zeer :-)). Maar na het blog meer communicatie kanalen gevolgd. Waar ik anderhalfjaar geleden met mijn collega's Jens en Geert Jan schamper praatte over het gebruik van Twitter en wat daar nou het nut cq zo leuk aan was, heb ik inmiddels bijna 3.000 tweets de wereld in geblazen. Tja, dat is toch niet gering en doe je zeker niet als je er niet een bepaalde voldoening uit haalt (of misschien wel een bepaalde wens voor virtueel exhibitionisme, wie weet...:-)).

En Ditto! doet het zo
Maar na Twitter volgde Facebook, wat ik wel aardig vind, maar uiteindelijk toch niet helemaal het medium voor mij lijkt te zijn (hou het wel bij, maar heel actief ben ik er zeker niet op). Ik heb ook nog even MySpace en Hyves verkend, maar daar werd ik helemaal niet opgewonden van. Ik merk dat social media voor mij beter werkt als het op mijn telefoon zit, dan als ik het op mijn laptop moet doen. Daarom ben ik af en aan heel actief met Foursquare, zeker als ik op nieuwe locaties kom die de moeite waard zijn (het verzamelen van badges en punten heb ik ondertussen wel een klein beetje opgegeven). Maar vervolgens blijken er ik weet niet hoeveel Social Media plaformen te bestaan! Zo is de directe concurrent van Foursquare de dienst Gowalla, terwijl je met Soundcloud dan weer gesproken teksten ipv geschreven korte boodschappen met de wereld kunt delen. En je muzikale voorkeuren kunnen via Spotify en ook het Ping systeem van iTunes doorgegeven worden.

Afgelopen weken heb ik toch weer twee apps op dit gebied gedownload. Via Apple watcher Gonny vd Zwaag kwam ik op Ditto!, een manier om oa via Twitter op een snellere en gestructureerde manier je vrienden te vertellen wat je aan het doen bent (slecht: je kan geen foto's toevoegen, terwijl je dat juist wel zou verwachten). En via Wouter Lahpor kwam ik op GetGlue, een soort Foursquare die niet aangeeft waar je bent, maar welke film je aan het kijken bent of welke muziek je aan het luisteren. Beide zijn wel leuk, maar of ze uiteindelijk voldoende aan twitter toevoegen (alszijnde een soort community) valt nog te bezien. Persoonlijk ben ik meer van de GetGlue aanpak gecharmeerd dan de Ditto aanpak, die lijkt toch wel erg op foursquare (waar je overigens eenvoudig naartoe kunt publiceren, gelukkig is er tegenwoordig veel integratie tussen de apps en services).

Geen opmerkingen:

Een reactie posten