zaterdag 1 oktober 2011

Kaizen in tekeningen

Zo werd ik getypeerd
Binnen Rabobank zijn we inmiddels geruime tijd bezig om middels diverse (nieuwe) werkwijzen een nog optimalere vorm van het ontwikkelen van software te komen (denk aan LEAN en Agile). In dat kader had ik afgelopen woensdag een sessie met alle projectmanagers (op een na) in mijn programma's. Naast de "harde" onderdelen van het definiëren van verbeteracties, hadden we afgesproken dat we ook naar de "zachte"  kanten zouden kijken, zoals de kwaliteiten van de diverse teamleden, hoe die elkaar aanvulden en hoe we elkaar daarin zouden kunnen helpen/ coachen om als team nog beter de te gaan presteren. Om de sessie hiervoor een goede start te geven, was er een ludieke activiteit bedacht. Dat was om in groepjes een tekening van je collega's te maken. In eerste instantie was daar wel enige weerstand tegen (het werd grotendeels als kinderachtig gezien), maar toen bleek dat het er niet om ging om een karikatuur van de andere personen te tekenen, maar met tekeningen duidelijk proberen vorm te geven om wie het gaat, begon de creativiteit al snel rijkelijk te stromen. Het was mooi om te zien, dat vaak toch als eerste een aantal fysieke kenmerken getekend worden of iets wat fysiek gebeurd is. Bij een van de projectmanagers werd bijvoorbeeld een tafel getekend, omdat hij die "bevrijd"  had bij een andere collega, terwijl bij onder andere uitbundige sokken, modieuze bril en een groot horloge getekend werden (hoe zal dat nou komen). Maar hoe verder we kwamen bij een persoon, des te meer andere zaken er naar voren kwamen. De uiterlijkheden werden verder achterwegen gelaten en er werd meer de focus gelegd op hoe mensen acteren en zich gedragen.

Op mijn tekening kun je onder andere zien dat mensen denken dat ik veel praat (wat???), dat ik graag in het middelpunt van de belangstelling sta en dat ik een vorm van management bedrijf die stakke sturing en kaders van bovenaf geeft, maar die anderzijds vrijheid geeft aan de projectmanagers om hun werk te doen en dat er altijd rugdekking is voor hen, zodat ze in een veilig omgeving kunnen opereren. Dat waren een aantal erg mooie complimenten, want het is precies wat ik nastreef om te doen. Na afronding van de opdracht was iedereen het er over eens dat dit de verwachtingen die we ervan hadden met meer dan 1000% had overtroffen en dus voor een zeer geslaagd begin had gezorgd. Met dank aan Marianne en Rik voor het faciliteren en ook om het, ondanks mijn bedenkingen, toch met klem op de agenda te hebben laten staan. Maar ja, eigenwijs stond natuurlijk ook niet op mijn tekening :-).

1 opmerking: