dinsdag 25 oktober 2011

Voetbal International

De matadoren van VI
Op mijn achtste werd ik helemaal verzot op voetbal. Turning point was, zoals al eerder op het blog beschreven, het WK van 1978 wat we bijna wonnen (....Rensenbrink.......op de paal!!!!!!!). Daarna verslond ik alles wat met voetbal te maken had. De wekelijkse bijbel was de Voetbal International, die ik echt van A tot Z doorspitte en vaak ook de posters op mijn slaapkamer ophing (ik weet nog dat ik een fantastische eruit heb gehaald van een in zweefvlucht verkerende Jan van Beveren, geweldig!!!). Later ging ik zelf mijn eigen voetbal weekblad samenstellen, die vaak uitgeknipt waren uit de VI. Ik las ook nog wel wat andere tijdschriften, zoals bijvoorbeeld de ELF, maar dat waren toch slappe aftreksels. Na eerst het abonnement van mijn vader gebruikt te hebben, nam ik toen ik uit huis ging wonen zelf een abonnementje en bleef dat rustig volgen, waarbij ik uiteindelijk wel merkte dat ik minder tijd kreeg om het blad echt grondig te lezen en dat het vaak bleef bij koppen snellen en het lezen van de stukjes over Ajax.

Klassieke voorkant VI
Fast Forward naar 1999. In de Vara Gids zie ik staan dat er een nieuw programma komt. Sport aan Tafel. Er staat Sport in de titel, dus dat wil ik wel eens zien. Aan tafel zie ik Ruud ter Weide als presentator, een kale Belg die poetische zinnen maakt over met name wielrennen en een kerel met een veel te grote plofkop en onverzorgd haar maar met een erg uitgesproken mening en een grote mond. Ik zie dat het Johan Derksen is, die ik qua naam natuurlijk wel ken als redacteur bij VI. Na even gekeken te hebben komt Ans erachter dat Johan een oom van haar is (Grootje Derksen is de oma van vaders kant). Wat een leuke formule!! Drie mannen (later komt er een roulerende plek bij voor een extra gast, vaak bv Henk Spaan) die over sport praten, alsof je met ze in het cafe zit. En zeker omdat niemand een blad voor de mond neemt, is het geweldig om te zien. Ook helemaal van die tijd: Johan Derksen zit gewoon een dikke sigaar te roken in de studio. Je kunt het je niet meer voorstellen anno 2011, maar toen was een sigarenroker nog geen onruststoker :-). Een mooi begin van een traditie, die later via Sunday United opgaat in Voetbal Insite (met Wilfred Gennee als anchorman) en inmiddels is verworden tot het televisie programma Voetbal International. Dat kijk ik nog regelmatig, het blad lees ik wegens tijdsgebrek eerlijk gezegd niet meer (hoewel ik wel een keer ene versie op de iPad heb geprobeerd). Maar het programma heeft nog weinig van zijn oorspronkelijke charme verloren en de formule is nog steeds hetzelfde als met Sport aan Tafel (waarvan je overigens nog stukken op Youtube kunt bekijken als je wilt). En is het dan niet mooi dat dat gewaardeerd wordt met een Televisier Ring? Ja, dat is het!!! En is het dan niet nog veel mooier als van die nep mensen als Mies Bouman, Henny Huisman, Viola Holt en Bert vd Veer vinden dat het een schande is dat dit programma gewonnen heeft? Jazeker, dat is het, want het toont alleen maar dat ze een grote minachting voor het publiek hebben. En als er iets is dat de mannen van VI in ieder geval wel hebben, dan is respect voor de mensen die kijken naar hun "ouwehoer"  programma, zoals ze het zelf noemen. Dus chapeau voor Johan, Wilfred en Rene, en dat ze nog maar veel afleveringen mogen maken!!!

1 opmerking: