donderdag 19 november 2009

Baldurs Gate


In een ver, ver verleden (en een galaxy far, far away) had ik tijd om lekker te gamen. Ik heb al eens iets geschreven over mijn C64 ervaringen. Iets recenter speelde ik veel op mijn PC. 1998 was daarin voor mij een "year to remember". Een van mijn favoriete spellen aller tijden kwam in dat jaar uit, namelijk Baldurs Gate.  Het was de ultieme vertaling van de Advanced Dungeons & Dragons (AD&D) wereld van Forgotten Realms naar de PC. Ik ben altijd wel een fan van fantasy verhalen geweest (waarom lees ik die de laatste jaren minder...hmm... misschien leuk voor een volgende blogpost) en het idee van role playing (RPG) vind ik ook altijd leuk. Maar ja, om nu met een stel maten om tafel te gaan zitten met een stel dobbelstenen en dan net te doen of je een dwerg of een elf bent, vond ik dan weer wat te ver van mijn bed staan (plus dat ik nooit mensen kon vinden die dat wild doen :-)). Dan was de PC een uitkomst. Ik had al veel RPG's gespeeld, maar Baldurs Gate was echt de allerbeste van het stel. Je kon heel vele verschillende soorten figuren spelen en al naar gelang wie je was (elf, dwarf, human, wizard, warrior, clerck, etc etc) verandere het verhaal en kreeg je speciale "quests". De hoofdlijn van het verhaal in het spel was gewoonweg sterkt te noemen en alle sub quests waren op zichzelf ook al goede spellen. Na Baldurs Gate volgde een add on en uiteraard werd het spel vervolgens opgevolgd door, hoe verrassend, Baldurs Gate 2. Ook dit was een absolute topper. Ik ben niet zo ver gegaan als vele andere die het spel enkele malen uitgespeeld hebben met diverse figuren (ik had ook nog een ander leven), maar dat veel mensen dit wel gedaan hebben zegt ook iets over de kwaliteit en duurzaamheid van het spel. Helaas is de veelvuldig aangekondigde en gevraagde Baldurs Gate 3 er nooit gekomen, maar deze maand is wel Dragon Age: Origins uitgekomen, die gezien wordt als de "geestelijke opvolger" van Baldurs Gate. Misschien dat het toch weer tijd wordt om wat tijd in mijn drukke agenda voor een spel vrij te maken....

1 opmerking: