zondag 1 november 2009

Mannen die vrouwen haten...the movie


Gisterenavond gekeken naar de film van "Vrouwen die mannen haten" van Stieg Larson. Ik had net het luisterboek van het tweede deel afgerond, en was wel eens benieuwd wat de film ervan zou maken. Tja...wat zal ik zeggen. Het is een cliché (maar dat zijn ze geworden omdat ze meestal waar zijn): het boek was beter! Persoonlijk heb ik er altijd wat moeite mee als ik een film niet een klein beetje kan verstaan (en mijn Zweeds is niet zo heel erg goed meer), maar uiteindelijk kun je daar nog wel overheen komen (dat lukte me overigens niet bij Japanse films als The Ring, daar heb ik echt de USA versie van moeten kijken, die film is trouwens een aanrader voor wie hem nog niet gezien heeft). Wat jammer is, is dat veel plotlijnen die in het boek zitten, de film niet gehaald hebben. Zo is één van de belangrijkste onderdelen dat Henrik Vanger (de opdrachtgever) op het eind Michael Blomkvist belazerd en dat komt in de film helemaal niet terug. En ook de complexe relatie van Blomkvist met Erik Berger (die in de film net eens met naam genoemd wordt) wordt niet geraakt. Evenals de vete met Wennestrom. Was het dan een slechte film? Geenzins, hij is zeker het bekijken meer dan waard! Casting is bijzonder goed gedaan, ik vind dat ze de juiste gezichten aan de personages gegeven hebben en ook zonder de complexe plotlijnen is het een prima verhaal geworden. Maar ik merkte gedurende de hele film dat ik tegen Ans zei: "en in het boek zou er nu  dit gebeurd zijn.....".  Ik denk zelfs tot vervelens toe....:-).

Geen opmerkingen:

Een reactie posten