woensdag 4 november 2009

Haar(band)pijn


Vandaag een overdenking. Het gaat om het fenomeen "haarpijn". Het kwam vanochtend ter sprake na een gesprek met een illustere collega. Nu is het hebben van haar al iets wat bij mij niet al te bekend meer is, maar ik moet ook bekennen dat in de tijd dat ik haar had, ik er nooit echt pijn in heb gehad. En als ik in mijn haar knijp voel ik ook niet echt iets, dus je zou denken dat haar gevoelloos is, maar kennelijk kan je er dus wel pijn van hebben. Nu kan dat natuurlijk liggen aan het hebben van lang haar en de gevolgen van de zwaartekracht (ik kan me voorstellen dat het haar zwaar is en aan de huidzakjes in je hoofd gaat trekken en dat dat niet altijd even plezierig is), maar kennelijk bestaat er ook haarbandpijn, wat weer te maken heeft met het indoen van een haarband als je een "bad hair day" hebt (daar heb ik dan ook geen last van, toch iets positiefs aan intredende kaalheid :-)). Maar ik voel me nooit te beroerd om mijn collega's te helpen, dus een snelle scan op internet leverde denk ik een mooi advies op voor een ieder (ik ken er maar één, maar er zullen er vast meerdere zijn) die net als BK aan "haarpijn leidt...:-)).

Ken je dat, haarpijn? In feite is haarpijn spierpijn. Aan elk haartje zit een spiertje dat te lang is belast en daardoor gaat opspelen. Soms ontstaat haarpijn doordat het haar te lang in een onnatuurlijke richting is geduwd, bijvoorbeeld door een staart die hoog op het hoofd is vastgezet. Dan duurt de haarpijn meestal niet zo lang. Vaak gaat de haarpijn gepaard met spanningshoofdpijn. Als je last hebt van haarpijn in combinatie met hoofdpijn, dan komt dit vaak doordat je gespannen en nerveus bent. Hierdoor worden onbewust ook de haarspiertjes aangespannen. Wanneer je je haren dan aanraakt, lijkt het net alsof je probeert de haren tegen de vleug in te strijken. De oplossing? Geef jezelf elke dag onder de douche een hoofdhuidmassage!


Dus het advies van dokter Dennis: dagelijks een massage en er is niks meer aan de hand!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten