donderdag 12 november 2009

Lekker 100 in 2010


Ieder jaar is het weer een feest. De gids van Lekker, met daarin de beste restaurants van Nederland. Het hoogtepunt van de gids is natuurlijk de Lekker top 100, waarin Lekker aangeeft wat zij de beste 100 restaurants vindt, in niet willekeurige volgorde. En dat is natuurlijk leuk, want het is altijd voer voor discussie, want de ranking is natuurlijk zo subjectief als maar zijn kan. De top twee staat de laatste jaren eigenlijk altijd wel vast, namelijk Oud Sluijs en Librije. Daaronder was het de afgelopen jaren Beluga, maar die is dit jaar voorbijgestreefd door De Leest. Wat mij verder opvalt in de lijst is de "vrije val" van Ron Blaauw. Ik heb jaren bijzonder smakelijk bij Ron gegeten (het was jarenlang mijn "stam restaurant"), maar ik heb zelf inderdaad ook gemerkt, dat de kwaliteit met rasse schreden achteruit is gegaan, waarschijnlijk omdat Ron meer bezig is met zaken doen dan in de keuken te staan. De laatste keer was het eten matig en werd getracht het met een bombardement van amuses goed te maken, maar kwantiteit is geen vervanging voor kwaliteit! In twee jaar tijd bijna 20 plaatsen gedaald, dat is geen goede richting. Ander opvallende is dat Ivy van niets naar plaats 20 is gegaan, een uitstekende prestatie voor een restaurant dat nog geen jaar open is. Maar Francois Geurds is dan ook jaren de sous van Heston Blumenthal, de chef van The Fat Duck geweest en dat schept natuurlijk wel verwachtingen. Ik heb Ivy op mijn "to do" lijstje voor 2010 gezet, ben zeer benieuwd wat dat gaat worden!

Waar ik het meest plezier uit heb gehaald, is dat mijn twee favoriete restaurants, de vaak gememoreerde Vermeer en De Nederlanden allebei gestegen zijn.  Vermeer van 20 naar 16 en De Nederlanden van 55 naar 50. Ik kan niet anders zeggen dan dat het meer dan verdiend is en ik vind zelf dat De Nederlanden nog steeds VEEL te laag staat (en Vermeer een beetje, die had zeker bij de eerste 12 gemogen). En ik meet mijzelf de arrogantie aan om hier een echte mening over te hebben, want bij veel van de restaurants die boven hen staan heb ik gegeten. Zo is De Nederlanden kwalitatief vele malen beter en gastvrijer dan Kasteel Heemstede, Vrienden van Jakob, Halvemaan en de reeds eerder genoemde Ron Blaauw (zeker op dit moment). En voor Chapeau en Aspicius doet men zeker niet onder. Maar goed, ieder jaar een stukje en dan komen we er wel! Volgende stop: eind november, wanneer Michellin de sterren uit gaat reiken. Duimen voor Wilco/ Caroline/ Martijn en Chris/ Niek/ Simon!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten