maandag 24 mei 2010

Een rock 'n'roll anecdote

Afgelopen week werd ik door Simon op geattendeerd op het feit dat de nieuwe cd van Jackyl uit was, te weten "When moonshine and dynamite collide".  Een lekker plaatje van deze rockers uit southern Georgia. Nu is Jackyl grotendeels een leuke AC/ DC ripp off, maar in 1992 hebben ze in Nederland een vrij grote hit gehad. Dat was "The lumberjack", die niet zozeer scoorde vanwege het geweldige spel of de sublieme zang, maar vanwege de gadget die erin zit. Een van de "instrumenten" is namelijk een kettingzaag en tijdens een optreden ging de zanger, Jesse Dupree, meestal een barkruk met de zaag te lijf. Dat sprak ook Radio 3 aan, en zij haalde met een noodgang Jackyl naar Nederland voor een speciaal optreden. Nu kende ik Jackyl al voor de "hit" omdat mijn toenmalige cd dealer (Music Land in de van Ostadestraat, inmiddels ook ter ziele en wellicht ooit nog een blogpost waard) goed in de Amerikaanse Hardrock zat. En aangezien ik toen minimaal 2 keer per maand naar een concert ging, kwam deze ook in mijn agenda terecht, uiteraard samen met de usual suspects (Frank, Simon en René). Toen een dag voor het concert er radiospotjes kwamen waarin VEEL gratis kaarten aangeboden werden, wist ik al hoe laat het was. De dag van het concert togen we naar de Melkweg liepen we zo door (normaal stond er altijd wel een rij, want we zijn nooit de vroegsten). Eenmaal in de zaal was er ......niemand! Na verloop van tijd kwamen er nog een stuk of tien dapperen bij, maar toen het voorprogramma begon stonden er niet meer dan 20 mensen in de zaal. Ik zou bij God niet meer weten wat het voorprogramma was, maar wat ik wel weet is dat er één man helemaal uit zijn dak aan het gaan was (oorzaak drank of drugs denk ik). Zo erg dat hij zelfs op het podium klom, een dansje deed en vervolgens.....achterover een stage dive inzette. Maar met 20 man in de zaal als de Melkweg is de kans dan erg klein dat je gevangen wordt. En dat luket dus ook niet, waarna de beste man keihard op zijn rug landde en half kreupel wegkroop. Dat was eigenlijk het hoogtepunt van het concert!!! Jackyl zelf kwam, keek de zaal in, zag dat er in totaal 50 man waren gekomen, speelde alle nummers van de cd (in totaal 40 minuten), zaagde een barkruk aan stukken, zei "goedenavond" en zocht vervolgens de Wallen en de Coffeeshops weer op. Dat was overigens het eerste en enige optreden van Jackyl in Nederland, ik vermoed zomaar dat er ook niet veel meer zullen komen :-).

3 opmerkingen:

  1. Ja, ik nodig graag uit voor meer anecdotes! Misschien een keer leuk voor een blogpost op het Nuff Said blog. I dare you!!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Overigens kun je op de foto zien dat Jesse er ook net echt jonger op wordt :-).

    BeantwoordenVerwijderen