zaterdag 29 mei 2010

Hier zit een luchtje aan...

Reuk blijkt het sterkste zintuig te zijn voor het ophalen van herinneringen. Wist u dat? Ans vertelde het mij, ze kwam het tegen tijdens haar onderzoeken voor haat coachingspraktijk. Ik kon me er eerlijk gezegd in eerste instantie weinig bij voorstellen. Doet een geurtje meer dan het zien van foto's? Of het horen van bandopnamen? Leek mij niet. Maar het intrigeerde mij toch, dus zonder dat ik er nu dagen en nachten over liep te malen, bleef het me wel bij. Afgelopen week was ik weer eens sinds tijden in de sportschool (Health City Badhoevedorp om precies te zijn). Bij het opfrissen stond een man naast mij, die een flesje Nivea aftershave bij zich had. "Hé, dacht ik, dat had ik ooit ook, toen ik met de mannen in 1993 naar Amerika ging". Maar toen het flesje open ging en ik de geur van hiervan rook, waande ik me weer even helemaal terug in de tijd. Ik weet nog goed dat we als een stel echte "wereldreizigers, maar dan NIET" op JFK aankwamen en ons lieten verleiden om een limousine naar het hotel te nemen (vele malen duurder en langzamer dan via de metro) en ik kotsmisselijk bij ons hotel, Malibu Studios (en echt 1 ster hotel) aankwam. Na even rusten ging het weer een stuk beter, maar om me wat te fatsoeneren, wreef ik maar snel wat Nivea op de wangen. En dat ritueel herhaalde zich iedere dag tijdens de tijd dat wij daar waren. Nivea staat sinds die tijd voor mij gelijk aan vakantie in Amerika met Frank, Simon en René. En aan dat alles moest ik denken in een tijdsbestek van een paar seconden naar aanleiding van een geurtje dat ik maar eventjes rook. En de gevoelesn en emoties krijg ik niet als ik de foto's van die reis wel eens bekijk. Ja, het is waar, de reuk is het sterkste zintuig bij het ophalen van herinneringen.

3 opmerkingen: