dinsdag 26 maart 2013

Ron Blaauw ziet geen sterren meer

Benieuwd of er sterren komen voor het nieuwe concept.
In de auto op weg naar een heidag van mijn portfolio hoorde ik een interview met Ron Blaauw, die vertelde dat hij zijn twee sterren restaurant ging sluiten en over ging op een nieuw concept, Ron's Gastrobar. Alle gerechten zijn er 15 Euro en je kunt zelf bepalen hoeveel je er aan elkaar rijgt. Dit volgens Ron met name om de zaak laag drempeliger te maken voor jongere mensen. Eind van dit jaar moeten de Michelin inspecteurs een nieuwe beoordeling doen en dan zullen we zien of de Gastrobar in de prijzen valt qua sterren. Hoewel het eigenlijk niet zo een gekke beweging is, was ik toch wel wat verrast. Vorig jaar had Ron al de inspecteurs van de "Lekker" uit zijn zaak had gezet omdat hij niet mee wilde werken aan een "ranking die uitgevoerd werd door ondeskundige mensen" en was hij toch wel bezig zich een beetje tegen de gebaande paden af te zetten, maar om op deze manier toch de felbegeerde Michelin sterren op het spel te zetten is toch wel........ avontuurlijk.

Voor mij was de move van Ron Blaauw van Oudekerk aan de Amstel naar Amsterdam al een hele switch. Ron Blaauw was de eerste sterrenzaak waar ik heb gegeten en daar bewaarde ik warme herinneringen aan. Ik at daar voor het eerst Ron's scheermesje, wat tot de dag van vandaag een van mijn favoriete gerechten blijft. Door de jaren heen vond ik echter de kwaliteit echt achteruit gaan, dat leek een lineair verband te hebben met de aandacht die Ron zelf aan zijn vlaggenschip gaf. De beweging naar Amsterdam maakte van het restaurant een hippe tent, maar wel erg duur voor het gebodene en de totaal beleving werd er niet beter op (zie ook mijn review van enige tijd geleden). De grootste winst vind ik zelf dat hierdoor de bistro Ron's Vis van de Dag geopend werd, maar na een paar bezoeken begon ik al aan de levensvatbaarheid hiervan te twijfelen. Er zat bijna nooit iemand, terwijl het eten echt bijzonder goed was. Toen ik een paar maanden geleden weer eens wilde reserveren, bleek ik het bij het rechte eind te hebben gehad. Ondanks het feit dat de site Ron's Vis van de Dag nog bestaat, blijkt sous chef Jamie van Heije het restaurant overgenomen te hebben. Erg jammer.....

Ik zal zeker een keer bij Ron's Gastrobar langs gaan. Eerlijkheid gebied: ik heb er weinig vertrouwen in, want tot nu toe zit Ron in ieder geval voor mij in een glijdende schaal naar beneden. Mocht de Gastrobar niet aanslaan, dan is dat denk ik voor mij de laatste keer dat ik bij Ron Blaauw geweest ben.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten