zaterdag 9 maart 2013

Sport teams USA

Een kopie van de kleedkamer van de Canadiens
Sport kijken is altijd leuker als je een favoriet team hebt. Hoewel het soms ook fijn is om gewoon naar een fijne pot te kijken (of bij Olympische spelen zelfs naar sporten waar je normaal het niet in je hoofd voor zou halen de tijd voor te nemen), is het gewoon intenser als je ook nog een "band" met een team hebt. Soms kan dat door gewoon voor het thuis team te zijn (zoals vaak bij wedstrijden die we in de USA bezoeken, dat is altijd een feest), maar nog leuker is het om een team te supporten. In Nederland heb ik dat alleen met  Ajax, maar na zoveel jaar een seizoenskaart te hebben gehad door goede en slechte tijden heen, kan dat ook niet anders. Maar tegenwoordig kijk ik meer Amerikaanse competities dan naar voetbal (naast Ajax kijk ik alleen nog maar wedstrijden van het Nederlands Elftal, zelfs finales van de Champions League en Wereldkampioenschappen sla ik over). Dus ook voor die competities heb ik inmiddels favoriete teams "gevonden".

Voor honkbal was het eenvoudig. Ik ben altijd aangetrokken door de "glamour" van de New York Yankees, hoewel ik ook wel een soft spot heb gekregen voor de underdog Baltimore Orioles sinds we Camden Yards in 2009 bezochten.  Basketbal was al wat lastiger, vanuit de geschiedenis was ik een fan van de Boston Celtics (toen nog met Larry Bird en Kevin McHale), maar dat heeft een tijdje stil gelegen. Hoewel minder historie draag ik nu Miami Heat een warm hart toe, helemaal nadat Rene en ik in 2011 Lebron James gehakt van, jawel de Boston Celtics, zagen maken. American Footbal dan. Heel lang geleden vond ik de Chicago Bears een leuk team, hoewel ik niet eens meer weet waarom. Nu hoop ik daar altijd op winst van de Green Bay Packers, in de kleinste stad van de USA waar een professioneel sport team zit (en dat ook nog met quarterback Aaron Rodgers). Als laatste ijshockey. Dat was een lastige, want het was hetgeen ik me het minst in verdiept had, maar de laatste tijd vind ik het steeds leuker worden. Mijn keus is uiteindelijk gevallen op een Canadees team, namelijk de Montreal Canadiens, het meest succesvolle team uit de geschiedenis, maar sinds 1993 staat ze "droog", dan is het wel mooi om een leuke uitdaging te hebben om eens weer een Stanley Cup binnen te halen.

Benieuwd hoe alle teams in 2013 gaan doen. Miami Heat staat in ieder geval al in de play offs, dus dat zit wel goed :-).

Geen opmerkingen:

Een reactie posten