zondag 30 augustus 2009

De Nederlanden, deel 2


Drie weken geleden heb ik samen met René uitstekend gedineerd bij De Nederlanden. De recensie daarvan is terug te lezen eerder in het blog (eenvoudig te vinden door de zoekfunctie rechtsbovenin te gebruiken). Maar je wilt zo een ervaring natuurlijk nog een keer laten bekrachtigen, dus gingen zaterdag Ans en ik naar de Nederlanden. De aankomst was wel even wat anders dan vorige keer, toen het lekker rustig buiten was. Nu was er een receptie van een bruiloft gaande. Zag er op zich erg gezellig uit, maar het maakte enerzijds het parkeren wat lastiger (wat overigens bleek later door prima service via Caroline Berends opgelost kan worden, omdat ze valet parking kan regelen), maar met name waren enkele gasten erg aan hun plek gehecht, dus van even 10 centimeter opzij gaan om Ans en mij erdoor te laten hadden ze niet gehoord. Je denkt dan toch, een beetje beleefdheid kost niets en je doet er een ander een groot plezier mee, maar kennelijk was dat voor sommigen een brug te ver. Na ons door de menigte heen geworsteld te hebben was het een verademing. Binnen was het op en rustige manier gezellig en de eerste die we tegen kwamen was Caroline Berends, die mij nog herkende van het vorige bezoek. Dat zijn de attenties die blijven hangen. Dat gold ook voor patron cuisinier Wilco Berends, overigens. We werden naar onze tafels gebracht (met een bijzonder mooi uitzicht op de Vecht) door sommelier Martijn Verkerk die Ans de gehele avond van een uitstekende keus van wijnen voorzag. Wat ik erg waardeerde is dat bij de keuze van de spijzen Wilco het voorstel deed om, net als vorige keer, het menu naar 8 gangen op te rekken en dat hij ervoor gezorgd heeft dat ik GEEN ENKELE gang dubbel heb gehad t.o.v. drie weken geleden. Inhoudelijk natuurlijk helemaal goed, maar ook de attentie om dat allemaal te onthouden zijn precies de dingen die een van een uitstekend restaurant een TOP restaurant maken. Zeker als je daar ook de uitstekende prestatie van de overige leden van de blauw zwarte brigade aan toevoegt, dan kan de avond gewoon niet meer kapot!!

Het is moeilijk om de echte toppers uit het menu te halen, maar vooruit ik ga toch een poging doen. De drie topstukken vond ik de kabeljauw met langoustine, de bereiding van tonijn op drie verschillende wijzen (waarbij de tonijn bonbon met zoete komkommer hemels was) en de anjou duif als "hoofdgerecht" (als dat bij 8 gangen er is :-)). Maar ja, wat zeker ook niet onvernoemd mag blijven is de kaas selectie die door Martijn geserveerd werd (met een speciale vermelding van de Somer Himu, een kaas die in een grot gerijpt wordt om daar de blauwader te krijgen) en de souffle die tijdens het dessert geserveerd werd door Wilco (deze kwam gelukkig WEL terug !!!).  En ja, ik kan ze zelf niet proeven, maar Ans was zeer gecharmeerd van met name de Oostenrijkse en Hongaarse wijnen die Martijn deze avond schonk. Al met al kan ik niet anders zeggen dan dat het wederom een topavond was. Wederom een dikke "thumbs up" en een aanrader voor iedereen die een heerlijke culinaire avond wil beleven met een bijzonder grote gastvrijheid!

1 opmerking: