maandag 3 augustus 2009

Volendammer Kermis

In mijn leven heb ik mij één keer laten verleiden om deel te nemen aan Carnaval. Dat was geen feest (of in ieder geval niet voor mij). Jaren daarna ben ik ook nog eens verleid door twee van mijn goede vrienden om naar de kermis in Volendam te gaan. Hoewel dat iets beter was, was dat ook niet mijn cup of tea. Kan iets te maken hebben met het feit dat ik zo ongeveer de enige was die geen alcohol dronk (meestal heb ik dat niet nodig om gezellig te zijn of onzin uit te kramen) of dat het echt zo godsgruwelijk druk was, maar ik heb andere ideeën van een gezellig avondje uit. Dat doet niets af aan de humor die er soms op de kermis is. Zo was er ooit een febo frietwagen waar je hamburgers uit de muur kon trekken. Één topper heeft toen uit alle hamburgers een hap genomen en vervolgens weer terug gelegd, waarna het natuurlijk afwachten was hoe de mensen die een dergelijke hamburger (minus 1 hap) uit de muur haalden zouden reageren. Daar kan ik dan wel weer uitgebreid om lachen.

Maar het hoogtepunt, en dat moet ik toch zeggen, van de kermis in Volendam is sinds enkele jaren het optreden van de Sammies. Ieder jaar maken ze speciaal voor de Kermis een lied en zetten daarmee ieder feest op zijn kop! De Sammies bestaan uit Carlo Molenaar, Simon Rikkers, Johan Koning en Frank Rikkers. Allemaal toppers, in strak Volendams dialect feestnummers maken, met heel veel humor en vaak een actueel thema. Op Youtube zoeken op "de sammies" zorgt ervoor dat je alle nummers met videoclip kunt zien. Maar voor de liefhebber, via deze link kom je rechtstreeks bij "Gank", de 2008 hit. Het helpt als je Volendams dialect een beetje verstaat (na ongeveer 25 jaar met die gasten om te gaan, lukt me dat nu aardig).

Mocht je de Volendammer Kermis nog nooit bezocht hebben, dan is het wel een ervaring die je een keer meegemaakt moet hebben, anders kun je er niet over meepraten. En als je erheen gaat: zeker een optreden van de Sammies bekijken. Highly recommended!!!


Geen opmerkingen:

Een reactie posten