zondag 16 januari 2011

The Killing, een Deense thriller serie in 20 delen
Normaal gesproken beperk ik het kijken van series en films tot twee talen: Nederlands en Engels. Heel af en toe durf ik een uitstapje naar het Frans of Duits aan, maar dat is echt de hele grote uitzondering die de regel bevestigd. Ik heb wel eens de "oorspronkelijke" Wallanders in het Zweeds geprobeerd en zelf het eerste half uur van het origineel van The Ring in het Japans, maar ik haak toch vaak af, omdat het dusdanig afleidt, dat ik het verhaal niet meer kan volgen of dat ik meer op het gebrabbel zit te letten en me eraan erger dat ik de link met de ondertiteling niet kan maken. Maar afgelopen weekend zat ik wat te surfen op FTD toen de serie "The Killing" voorbij kwam. Dat lijkt natuurlijk Engels qua naamgeving, maar het bleek een Deense serie te zijn, waarvan het eerste seizoen 20 afleveringen telt die elk een dag van het onderzoek zijn (hoor ik iemand "24" zeggen ?). Ik wilde al weg klikken, maar onder de titel stonden letterlijk meer dan honderd berichten, waarvan de samenvatting was: "Dit is een geweldige serie, hier moet je naar kijken, en neem het feit dat er Deens gesproken wordt op de koop toe". Tja, dat leek zo op mij van toepassing, dat ik besloot de eerste DVD maar te downloaden en gisteren maar eens de eerste aflevering te gaan kijken. En ik moet zeggen: het is inderdaad een uitstekend stukje werk. Wel heel anders dan ik normaal gewend ben (dat is het snelle Amerikaanse werk, dit is een heel stuk trager, met nu al uitdieping van de personages en complexe en diverse verhaallijnen), maar om de een of andere manier wil je wel verder kijken nadat een aflevering afgelopen is. En het Deens? Nou, dat valt tot nu toe erg mee, ik stoor me er in ieder geval niet aan. Durf nog niet te zeggen of ik het hele seizoen volhoudt, maar tot nu toe zijn de tekenen gunstig gestemd. Zo zie je maar, weer een les: soms denk je dat je iets niet leuk vindt, maar het loont de moeite om af en toe toch maar weer eens een poging te wagen, het kan net zijn dat je zo veranderd bent of het product zo veranderd is, dat het toch een goede mix is. Een mooie les die zeker op andere zaken in het leven van toepassing is!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten