zaterdag 22 januari 2011

La Rive re-visited

Mag port toch wel bij kaas? Wel van Ted, niet van Simon
Vrijdag gingen Rene en ik zijn 49ste verjaardag vieren. Zoals de afgelopen jaren gebruikelijk doen we dat in een goed restaurant en deze maal viel de keuze op La Rive, het restaurant dat in het Amstel Hotel gevestigd is. Om 19.15 gingen we strak aan tafel en om 00.45 uur vertrokken we weer, zoals gebruikelijk als laatste. Normaal gesproken zou ik hier een mooi verhaling opschrijven over al het heerlijks dat chef de cuisine Roger Rassin voor ons op tafel toverde, maar dat ga ik deze keer niet doen. Wat namelijk bleek was dat, de vorige keer dat ik bij la Rive ben geweest, we precies aan het begin van de periode van het menu zaten en dat gisteren de op een na laatste dag was dat het menu geserveerd werd. Wat dus betekende dat ik alle gerechten die ik gisteren gegeten heb al een keer geproefd had. Dat maakte ze uiteraard niet minder speciaal en heerlijk, maar ze nog een keer beschrijven terwijl ik dat vorige keer ook al gedaan heb, dat is een beetje overkill. Dus voor een beschrijving daarvan, verwijs ik graag de blogpost van 22-10-2010. Maar toch heb ik gisterenavond weer iets bijzonders "geleerd", of misschien juist niet...

Een selectie kaas van La Rive, de Nederlandse komen van L'Amuse
Wat wil het geval? Door Simon Veldman van Vermeer is ons inmiddels diverse malen verteld en aangeleerd dat port ab-so-luut niet bij kaas geserveerd kan worden. De port is dusdanig sterk, dat hij goed bij een kaas past, maar dan helaas de smaak van de andere kazen in de weg zit. Een wijze levensles die we mee hebben genomen. Uiteraard was gisteren ook een van de gangen een selectie uit de uitgebreide (misschien zelfs te uitgebreide) kaaswagen van La Rive. Hoogtepuntjes: de Brillat Savarin (72% volvet, tweede van lkinks) en de Remeker van Jan Dirk vd Voort (uiterst rechts). Maar wat schetste onze verbazing? Sommelier Ted Bunnik, die overigens al 28 jaar bij La Rive werkt, schonk Rene een bijzonder mooi glas......port in!! Daar moesten we toch even naar vragen, want dat ging tegen de order van Simon in. En wat bleek? Ook in de sommelierswereld zijn er meerdere versies van de waarheid, want Ted was van mening dat er ook geen wijn was die bij elke kaas past en dat als je de juiste Port kiest, dat net zo goed kan als een wijn. Tja, zo zie je maar, twee meester sommeliers die toch allebei een hele andere mening hebben. Wie heeft er gelijk? Uiteindelijk kun je dat alleen met de eigen smaakpapillen vaststellen!

1 opmerking:

  1. gelukt, Dennis, nu hoef ik je verhalen niet meet te missen alhoewel ik de hoop heb dat ze gewoon op smulweb komen , groetjes Ad

    BeantwoordenVerwijderen