zondag 30 januari 2011

Six human needs

De zes menselijke behoeftes
Van Ans kreeg ik een tijdje geleden een mooi model dat ze in de coachingspraktijk tegen was gekomen. Het betreft het model "Six Human Needs" van Tony Robbins. In essentie komt het erop neer dat een mens zes behoeftes bij zijn geboorte meekrijgt, waar hij/ zij in meer of mindere mate invulling aan wil geven. Als je vier van die behoeften op een dag bevredigd hebt, dan heb je een goede dag gehad en als het er een eer zes zijn, dan was het toppie joppie!! Deze behoeften zijn als volgt in te delen: 1) zekerheid/ comfort, 2) spanning/ variëteit, 3) erkenning/ uniek, 4) liefde/ connectie, 5) bijdragen aan en 6) persoonlijke groei. Uiteraard zit er veel meer achter, maar je moet dus kijken wat je op een dag doet en in hoeverre je daar invulling aan geeft. Volgens de theorie dus.

Nu helpt het mij altijd om een voorbeeld te hebben om het voor mij tastbaar te maken. Dus wat doe je dan? Je pakt iets wat je leuk vindt, eens nadenken.......hmmmmm......wat dachten je van "winkelen"? Ok, daar gaan we! Geeft het mij zekerheid en comfort? Ja, dat is zo, ik heb er veel ervaring mee en ik kan het goed, dus dat is prima. Is het spannend en zit er variëteit in? Jazeker, dat ook, gezien mijn interesse is er veel verscheidenheid in de winkels en is het altijd spannend om te zien of je iets verrassends gaat vinden. Die tellen we dus ook! Komen we eenvoudig al op een 50% score? Ik denk het wel, want ik krijg veel complimenten voor de zaken die ik gekocht heb en ik zoek altijd naar zaken die speciaal zijn, "to make my mark". Tot nu toe een score van 3 uit 3.

We gaan over naar nummer 4.  Dat is ook een check in the box (elleboog op tafel en......STIFT!), want ik koop ook vaak zaken voor andere mensen, uiteraard vanuit vriendschap en liefde en dat wordt zeer gewaardeerd, waardoor de connectie nog sterker wordt. Op nummer 5, komen we ook goed uit de verf: mooie dingen kopen draagt natuurlijk bij. Zowel aan een mooiere wereld (de wereld ziet er toch mooier uit als we wat mooie kleren aan hebben dan jutte zakken :-)) en het draagt natuurlijk bij aan een verbetering van de economie in deze barre tijden! Als laatste de persoonlijke groei: veel winkelen zorgt ook voor het leggen van veel contacten en het verder ontwikkelen van social skills en onderhandelingsvaardigheden, wat me als persoon natuurlijk weer laat groeien.

Mijn conclusie is dat het nu uiteindelijk wetenschappelijk bewezen is: winkelen is "good for you" en verrijkt je leven! Iets wat ik al wist, maar ik ben blij dat ik dat nu met de hele wereld kan delen :-)! Dank voor het model, lieve schat!!!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten