dinsdag 8 september 2009

E-book reader

Ik ga voor het eerst eens een echte discussie op proberen te starten. Eens kijken of dat lukt, ik nodig iedereen graag uit om met haar of zijn inbreng te komen. Ik zeg dit, omdat het een onderwerp is waar iedereen mee te maken heeft op de één of andere manier en hopelijk dus ook een mening over heeft. Het gaat namelijk over boeken. Nee, geen recensie over een verhaal, maar over de verschijningsvorm. Ik ben heel lang een echte liefhebber van luxe boeken geweest. Liever de hardcover dan de softcover en liever de paperback dan de pocket. Een boek moet lekker in de hand liggen, makkelijk open slaan en eigenlijk zelf ook nog lekker ruiken!! Dat alles samen met het verhaal is de "ervaring" van het lezen. Maar ja, er zijn ook nadelen. Als je op vakantie wat boeken meeneemt, moet je ongeveer ene extra koffer meenemen voor je boeken, je moet er de deur voor uit om ze te kopen (dat kan overigens ook heel leuk zijn) en een nieuw boek is tegenwoordig best wel prijzig. er is nu een alternatief, de e-boek reader!! Voorheen waren deze dingen gewoon echt heel erg slecht (alsof je een boek van je beeldscherm zat te lezen), maar met de introductie van de Kindle van Amazon en de Sony e-reader begint daar echt verandering in te komen. Het geeft meer de ervaring van het lezen van het boek ipv een projectie op een scherm. Ok, je draait geen pagina´s om maar drukt op een knop voor de volgende pagina en het is wat kouder dan een boek, maar de ervaring komt veel dichter bij. Het is een stuk lichter dan het meezeulen van een flink aantal boeken. Zeker als je weet dat je duizenden boeken op de reader mee kunt nemen. En als je wilt kun je de eboeken downloaden zonder de deur uit te gaan (dat gaat overigens nog wel voorbij aan het feit dat veel mensen die bij een boekwinkel binnenkomen van tevoren niet weten wat ze gaan kopen, en dat het neuzen tussen de boeken er ook bij hoort, dus dat gevoel zal ook in een internet winkel terug moeten komen'. Oh ja, en de eboeken zijn substantieel goedkoper dan de papieren variant en de verwachting is dat ze de komende jaren nog veel goedkoper gaan worden.

Moet ik nu over gaan op een reader of toch bij het papier blijven. Ik ben er echt nog niet uit, maar als gadget man neig ik naar een aankoop van een reader, maar aan de andere kant blijft het papier toch ook trekken, ik zie mezelf nog niet voor de open haard zitten met mijn reader (maar dat kan ook mijn bekrompen geest in deze materie zijn..). Er zijn vast tal van afwegingen die je kunt maken, wie helpt mij hiermee....

1 opmerking:

  1. Hallo Dennis,

    Ik ben zelf al geruime tijd aan het kijken naar een e-book reader. Mijn oog was gtoen evallen op de DR1000SW gemaakt door I-rex (een nederlande firma). Deze heeft 16 grijstinten, kan ik ook als memoboard gebruiken en speeld ook audio af. Kost je wel een euro of € 1000,- (destijds in ieder geval). Dat vind ik veel te duur. En ik mis 1 belangrijk item aan de ebook readers, een kleurenscherm.

    Nu gaat apple een ebook apparaat uitbrengen. Ik vermoed dat deze een kleurenscherm zal hebben en er heel gelikt uit zal zien. Dan word het pas interessant. Dat kan ik als comicofiel er ook mijn grootste hobby op lezen. Al vermoed ik wel dat het enigzins zijn charme zal verliezen al ik het papier niet meer kan ruiken.

    BeantwoordenVerwijderen