maandag 28 juni 2010

De pure markt

Enkele weken geleden vertelde Ans mij dat ze een keer naar "de pure markt" wilde. Een markt waarop producten worden aangeboden die ecologisch en biologisch verantwoord zijn. De eerlijkheid gebied me te zeggen dat ik niet direct wild enthousiast was. Ik had al visioenen van mannen met flinke baarden en geitenwolle sokken in bruine, leren, gezondheidssandalen die brandnetelsap in hun schuurtje maakten en dat probeerden aan de man te brengen, onder het genot van wat wierook en een jointje. Toen Ans mij vertelde eerst maar eens op de site te kijken (de geneugten van internet!), was dat natuurlijk wel het minste wat ik kon doen. Door het doorlezen van de deelnemerslijst werd ik al enthousiaster (zo zag ik er bijvoorbeeld het Vlaamsch Broodhuys op staan, en dat is wel een favoriet van me), dus zetten we de volgende markt in de agenda. De markt is altijd elke laatste zondag van de maand in Park Frankendael in mijn oude buurtje, de Watergraafsmeer. Dus zondagochtend om elf uur zat de hele familie in de auto om naar de pure markt te rijden. Voordat we goed en wel Halfweg uit waren moesten we even aan verwachtingsmanagement doen, want Daan had helemaal in zijn hoofd zitten dat de "pure markt" de "markt van pue chocloade" was. Dat ging in een minuut of 20 en we konden voor de entree parkeren (dat spreekt mij altijd aan!). Bij binnenkomst dacht ik eerst even dat we verkeerd waren, want de eerste kramen die ik zag waren met lelijke kleding (broeken met lage kruizen), lelijke tassen en aardige schilderijtjes (die laatste vond Jeroen wel helemaal te gek, dus aan het eind van de markt kochten we er daar één van). Iets verder kwamen we een kraam tegen die kruiden plantjes verkocht. We zagen een prachtige volle Marokaanse munt plant, maar lieten die even liggen, want de hele markt met dat ding over was niet handig. Bleek achteraf niet zo handig, want toen we terug liepen waren alle grote munt planten verkocht en konden we met moeite drie kleintjes kopen, die we nu zelf op moeten laten groeien.
Daarna werd het echter, om Jari Litmanen te quoten, een echte feest! Het is echt teveel om op te noemen, maar ik heb bijvoorbeeld ter plekke gerookte echt IJsselmeer aal gegeten, dat vind je niet meer op veel plekken! Heerlijk!!! We hebben twee heerlijke broden gekocht (waaronder één met eekhoorntjesbrood erop), een combi van frambozenproducten (sla dressing, mosterd, chutney, jam, dessert saus), een Veluws stoofschoteltje en appelstroop (bij Veel Luwe), een eco wasbal (jaja, ook dat en het schijnt heel goed te werken, tip voor de dames onder ons :-)), twee pasteitjes (één met linzen, één met Thaise kip), diverse soorten mosterd en salsa's, een appel muffin, twee heerlijke smoothies (gemixed met gember, dat bedenk je niet zelf) en een tas vol met heerlijke groenten, zo mooi zie je ze vaak alleen op foto's in kookboeken. En nog veel dingen die ik nu nog vergeet (oh ja, en een mooie steenbok voor Daan :-)). Al met al was het een feest en genot om op de pure markt te zijn, en als de jongens niet moe waren geworden en interesse begonnen te verliezen, waren we zeker lang gebleven. Maar volgende keer zijn we er zeker weer, dat zal in augustus zijn, want in juli is de markt op zomer reces. Alle liefhebbers van lekker en eerlijk eten kan ik alleen maar aanraden om hier ook eens heen te gaan, dit is echt zoveel keer beter dan weer eens naar de Albert Heijn lopen en daar voor de zoveelste keer weer die rijst, kip, sperziebonen en een sausje uit het rek te trekken. Dit zijn echte smaken, waar je voluit van kan genieten!! En dus ook verantwoord vanuit duurzaamheid. Wat wil je nog meer??

Geen opmerkingen:

Een reactie posten