vrijdag 25 juni 2010

Martini

Afgelopen zondag was ik dus bij een "blast from the past". Een flink aantal jaren geleden (in de tijd dat de Amiga nog een super geavanceerde computer was en de zondagavond vaste prik was om de nieuwste software te kopiëren), woonde René in de Bloys van Treslongstraat in Amsterdam West. Die straat lag parallel aan de Jan van Galenstraat. We hielden toen beiden als van een hapje buiten de deur eten, maar haute cuisine lag zowel buiten het smaak- als ook het budgetbereik. Ons vaste adres om een vorkje te prikken werd in die tijd pizzaria Martini. De prijzen waren zeer schappelijk, de kwaliteit van de pizza's en pasta's zonder meer uitstekend en de eigenaar had altijd jonge deernes in dienst als serveersters (die meestal na een jaar weer weg waren, wellicht hadden ze er geen trek meer in, kregen ze een echte baan of misschien vond de eigenaar ze te oud geworden :-)). Spoel de band een jaar of 20 naar voren, en papa gaat op vaderdag pizza's halen (afgelopen zondag). Wat is er inmiddels veranderd? De eigenaar is al een jaar of 5 overleden. Daarmee zijn ook de jonge deernes verdwenen en is de bediening in handen van de weduwe van de eigenaar en een oude (letterlijk en figuurlijk) vriendin van haar. Maar voor de rest is bijna alles hetzelfde gebleven. in slechte zin is dat bijvoorbeeld het interieur: dat is eigenlijk nog net zo somber en instabiel als het altijd al is geweest (het zou mij niet verbazen als de houten stoelen binnen nog steeds hetzelfde zijn). Maar de pizza's zijn nog steeds zo geweldig als dat ze waren. Speciale aandacht verdienen de quatro stagioni en de quatro frommagi. Deze pizza's laten je jezelf in Italië wanen (gelukkig leeft de kok nog wel, en dat is een oud inwoner van Napels, waar de pizza ontstaan is). Voor 8 euro heb je een pizza die goed vullend is, hij oogt niet zo heel groot,maar door het beleg is hij dat wel. En ook een ijsje als dessert kan de smaakpapillen wel plezieren. Uteraard zit er een pizzaria in Zwanenburg, maar ik rij graag een half uur om om de pizza hier te halen. Dit is echt "old school" voor mij, maar ook als je er geen historie hebt, dan zul je zeker van deze pizza's kunnen genieten! Tutti bello!!!

4 opmerkingen:

  1. Tja wat zal ik zeggen. Alles wat er gezegd wordt is waar, alleen ben ik bang dat ik de deernes echt zal missen als ik er weer een hapje ga eten :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ik sluit me volmondig bij Simon aan!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ik ga de volgende keer gewoon zelf. Misschien kiest de eigenaresse welk voor een lekkere jonge vent....

    BeantwoordenVerwijderen