woensdag 24 juni 2009

Who watches the watchmen?

Nou, ik dus. Zittend in het vliegtuig naar Chennai even door het menu van de aangeboden films lopen en ja hoor, daar staat ie dan tussen. Ik twijfel of ik zal gaan kijken. Watchmen is samen met Return of the Dark Knight en Camelot 3000 mijn absolute favoriete comic serie. Veel herrineringen schieten door mijn hoofd over het verhaal, maar ook over de discussies die ik over die serie heb gehad, als ik wederom een middag met mijn maatjes Frank en Simon doorbracht bij stripwinkel Wonderland in de Soembawastraat in Amsterdam Oost. De liefhebber kan daar nog tot eind van dit jaar terecht om een stukje pop culture te bewonderen, daarna sluit eigenaar Han Slotema echt zijn deuren, na het ongeveer al 15 jaar aan te kondigen (overigens is de winkel op maandag EN dinsdag dicht). Zal de film afbreuk doen aan hoe ik e.e.a. toen ervaren heb of is het juist mooi om de personages tot leven te zien komen. Vijf minuten twijfelen later druk ik op de groene “play” knop om de gok te nemen.

De korte samenvatting: het boek is beter J. Ja, het ziet er wel kek uit, de special effects zijn bijzonder goed gemaakt, geen twijfel over mogelijk. Het verhaal komt ook in grote lijnen overheen, dus daar is geen geweld aangedaan. Maar wat je mist is, hoewel de film twee uur en veertig minuten duurt, de verdieping die Alan Moore wel in zijn personages gemaakt heeft in de 12 delige comic serie. En daarin zit ook het tweede aspect, de opbouw van de spanning die in de comics zo goed uit de verf kwam (misschien ook wel omdat je na ieder deel een maand moest wachten) , mist hier volledig. Het begint met ongeveer 100 km per uur en dat blijft het ook de hele tijd. Terwijl juist het opbouwen van de spanning door het verschuiven van de Doomsday klok in de comics dat beklemmende gevoel en die verwachting gaf dat er nu echt iets HEEL spannends ging gebeuren. Geen slechte film dus (blijft toch beter dan Toxic Avenge, Attack of the killer tomatoes en Naked Lunch en ja, die heb ik allemaal gezien), maar hij zal niet in de lijst van “Top 10 all time movies according to Dennis”.

2 opmerkingen: