zaterdag 13 juni 2009

Ze zijn er weer, de Hollandse nieuwe !!

Als rechtgeaarde Amsterdammer weet ik dat begin juni altijd de nieuwe Hollandse Nieuwe arriveert. Ook deze keer was dat niet anders. Bij het lopen van de avondvierdaagse, had ik al gezien dat de eigenaar van het enige huis in Halfweg dat groter is dan het mijne (dat van de oude heer Kesbeke, u kent hem wel uit het schap met tafelzuren uit de supermarkt) in het restaurant van de familie (Cosie aande Vaart) een haring happarty gaf voor de fienefleur van de omgeving.

Aangezien ik tot die hogere sociale klasse nog niet behoor :-|) moest ik vandaag maar mijn eigen boontjes doppen op dat gebied! Dus nadat Daan en ik van tennisles op weg terug kwamen even gestopt bij vishandel Tol (de beste viskraam van Noord Holland, alleen hoe ze hun prijzen berekenen is mij een volstrekt raadsel en ik ben blij dat ik met Frank en Simon twee vrienden uit Volendam heb, anders had ik de vrienden van Tol echt nooit verstaan), om een haring mee te nemen. En vooruit, de enige manier om er echt van te genieten is natuurlijk direct uit het vuistje, dus dat ook maar gedaan. Gelukkig lagen de uitjes en het zuur ernaast, want als je die nodig hebt, dan is de haring niet goed van smaak. Ze bleken natuurlijk ook niet nodig te zijn. Vers schoongemaakt en direct "down the hatch" ging de vis en ik kan niet anders zeggen dan dat hij voortreffelijk was. Voor de liefhebbers: het is een goede vangst dit jaar, ik weet zeker dat het niet bij deze ene zal blijven voor mij dit jaar.

1 opmerking: