dinsdag 20 juli 2010

King of New York

Er is een film die ik al 5 jaar in de la heb liggen, maar waar ik steeds niet aan toe kwam om te kijken. Om precies te zijn gaat het om "King of New York". Vanwege het feit dat de dvd die ik gekocht had geen Nederlandse ondertitels bevatte, was er steeds wel iets anders wat ik liever keek. Een tijdje geleden werd de film met ondertitels op internet gezet en toen was die barrière ook weer geslecht. Met de reis naar New York op til dacht ik gisteren: "Nou vooruit, laten we hem eens kijken, hij duurt maar 95 minuten, dus wat kan me gebeuren". Het begin was in ieder geval goed. Met Christopher Walken in de hoofdrol ben je verzekerd van een cult film en als dan de ondersteunende rollen gespeeld worden door David Caruso (Horatio Kane in CSI Miami), Laurence Fisburn (tegenwoordig ook in CSI, maar dan Las Vegas) en Wesley Snipes (geen CSI, maar wel drie jaar de bak in voor belastingontduiking las ik gisteren), dan kan het aan de cast in ieder geval niet liggen. Maar ja, na vijf jaar wachten verwacht je toch heel wat en dat viel me dan wel weer tegen. Het is echt geen slechte film, en de acteurs leveren een bijzonder goede prestatie, maar ik vind het verhaal wel erg dunnetjes en dat tracht Abel  Ferrara met een giga hoeveelheid geweld te compenseren. Tja, dat is net zoiets als een matige film veel special effects geven die dan af moeten leiden. Korte samenvatting: gangster komt uit de gevangenis, wil zijn wijk weer terug en daarmee een ziekenhuis in Harlem te financieren. Dat doet hij door veel geweld in te zetten, concurrenten te vermoorden en drugs te verkopen. Politiemannen krijgen hem niet te pakken en doen zich als concurrerende bende voor en schieten alle vrienden van de gangster af, die vervolgens wraak neemt op de agenten en in de laatste scene schieten de gangster en de baas van de agenten elkaar neer en sterft de gangster in een New Yorkse taxi. Einde, doek dicht. Leuk om een keer gezien te hebben, maar ik had dus hogere verwachtingen. Deze gaat naar Hans en Leny, maar hij hoeft daarna niet meer retour :-).

Geen opmerkingen:

Een reactie posten