maandag 28 januari 2013

Abdicatie

De vorige abdicatie
Maandag werden we "opgeschrokken" met de mededeling van Koningin Beatrix dat zij afstand gaat doen van de troon. Op zich was dat voor mij als republikein goed nieuws, alleen jammer dat ze dan het toch weer overdraagt aan Prins Pils en plaats van een beweging naar een president. Vervolgens zag ik onder andere een discussie losbarstten over waarom Koninginnedag Koningsdag moest worden en dat het van 30 naar 27 april verschoof. Het enige wat ik eerlijk gezegd dacht, was: who cares! Maar zonder dat ik er teveel over nadacht, gingen mijn gedachten wel weer terug naar 1980, ten tijden van de vorige wissel van de wacht. Ik weer nog goed dat de overdracht van Juliana naar Beatrix aangekondigd werd, en dat er veel verzet tegen was, onder andere van krakersgroeperingen. Ik was toen 10 of 11 jaar en was net verblijd met een beugel. Iedere maand ging ik met mijn moeder naar de "beugeltandarts", die de schroefjes weer wat verder aandraaide of ander martelwerktuig in mijn mond plaatste. Op de weg terug zag ik groot op een muur geschreven staan "Liever nix dan Trix", waarvan ik toen nog geen idee had wat dat betekende, maar mijn moeder, net zo een groot bewonderaar van het koningshuis als ik kon het zelfs aan als kleine jongen mij goed uitleggen, ook dat het eigenlijk best bijzonder was, want zo vaak maak je dat toch echt niet mee.

Van wat er daarna gebeurde heb ik eigenlijk geen idee meer, maar dat ene zinnetje op de muur en het gesprek dat mijn moeder en ik al lopend naar huis hierover hadden, is mij altijd bijgebleven. Bijzonder, dat dat toch dingen zijn die in je geheugen opgeslagen blijven.....

1 opmerking: