vrijdag 4 januari 2013

Those who kill

Wederom een goede serie uit Denemarken
Het voordeel van veel in bed liggen, is dat je je gaat vervelen en dan gaat zappen en dan wel eens iets verrassends tegen kan gaan komen. Zo kwam ik op 1 januari langs Nederland 3, waar net een thriller begonnen was. Aan de taal te horen was het er een uit het hoge Noorden, waar tegenwoordig veel goede detectives en thrillers vandaan komen. En toen ik een van de hoofdrolspelers uit The Killing zag (degene die Troels Hartmann speelde, nu was hij hoofdinspecteur van politie) wist ik het zeker: deze kwam uit Denemarken. De naam van de serie is Those Who Kill en als ik mijn onderzoek goed gedaan heb (ook daar heb je tijd voor als je in bed ligt) zijn er inmiddels zes aflevering. Gaat om een onderzoeksteam naar "speciale" moorden, met een vrouwelijke inspecteur en een mannelijke psycholoog in de hoofdrollen. En ja, als in de eerste aflevering de inspectrice in een doodskist opgesloten wordt en de psycholoog haar er niet direct uithaalt maar de kist nog even verder afsluit om te kijken hoe mensen dan reageren als ook de luchttoevoer afgesloten wordt, dan weet je dat het een bijzondere relatie gaat worden :-). Al met al zijn het stuk voor stuk mini films (90 minuten) met een verhaal in zichzelf en een doorlopende rode draad door de afleveringen heen, zoals de scheiding van de psycholoog en het feit dat de inspectrice in haar jeugd misbruikt is door haar stiefvader.

Aanradertjes voor de liefhebbers van The Killing en The Bridge. Iets meer rechttoe, rechtaan, maar zeker dus de moeite waard. En daarna maar eens met The Killing 3 gaan beginnen.....

1 opmerking: