maandag 21 januari 2013

Games, games, games

Ik ben benieuwd of ik dit spel ga begrijpen
Afgelopen week een uitstekend referentie bezoek aan de Verenigde Staten gebracht. Bij een van de bedrijven waar we op bezoek gingen, maakten we ook kennis met de directeur/ oprichter. Een bijzondere kerel, zeker erg gedreven en met een duidelijke visie. In de loop van de dag praat je natuurlijk uiteindelijk niet alleen over de inhoudelijke aspecten, maar komt het gesprek vaak ook op andere zaken. Zo ontstond er het moment dat ik een ontboezeming deed over het feit dat ik jarenlang Amerikaanse comics heb gespaard en daar een kamer vol van had. Dat deed de genoemde directeur ook tot een verhaal komen: hij had als hobby dat hij graag "dingen met bordspellen" deed. Ik ging er vanuit dat dat het spelen van bordspellen was, en dat klopte ook zeker. Maar het was niet het enige dat hij ermee deed, hij had inmiddels ook een verzameling van meer dan 1.000 spellen in zijn bezit, waar hij bijna wekelijks nog items aan toevoegde. Dat waren zowel nieuwe spellen als "vintage" items van klassiekers. Maar daar stopte het niet, hij ging nog een stapje verder, namelijk dat hij zelf ook spellen bedacht en ontwikkelde. Bij grote voorkeur spellen waar het bord gebaseerd was op een landkaart (want hij vertelde dat hij daar in zijn jeugd juist door aangetrokken was) en ook bij voorkeur iets dat met "klassieke strijd" te maken had. Hij kon er erg geënthousiasmeerd over vertellen, je kon zien dat er echt een passie in hem zat voor dit onderwerp. Bij het afscheid aan het eind van de visit wilde hij ons graag inwijden in "zijn" hobby en gaf mij een exemplaar van zijn laatst ontworpen spel: Sekigahara. Volgens eigen zeggen was het een van zijn meer eenvoudige spellen, maar bij thuiskomst zag ik dat de uitleg van het spel een boekwerk van bijna 40 pagina's is. Da's best veel! Maar ik ga zeker het spel een keer proberen, ik ben nu zo nieuwsgierig geworden dat ik het zeker een keer wil ervaren. Nu eerst maar eens een tegenstander zien te vinden die ik kan strikken om mee te doen (want in je eentje is het ook zo saai...:-)).

2 opmerkingen: