zondag 24 april 2011

Een dikke, vette plug!

Voor mij het beste BBQ boek!
Wat een weer, wat een weer. Nederland is op dit moment het warmste land van Europa. Mensen vliegen naar Turkije naar 12 graden en ook in Spanje is het niet je dat (gelukkig is het in Miami inmiddels 33 graden, dus dat zou goed moeten komen :-)). Als de zon zo gaat schijnen, dan gaat het bij mij altijd snel kriebelen en aangezien ik nog geen eten in huis had gehaald voor zaterdagavond, was de keus snel gemaakt om de barbecue uit het vet te halen. Hoewel we met een kleine groep waren en we niet heel erg uit wilden cq konden pakken, moest er natuurlijk wel iets lekkers op tafel komen.

Daarvoor heb ik jaren geleden mijn barbecue bijbel gekregen. Dat is niet het standaard werk van bijvoorbeeld Weber, maar ik heb jaren geleden het boek Ainsley's Barbecue Festijn van Ans gekregen. Het boek is geschreven door Aisley Harriott, een bekende Engelse TV kok, die een stukje humor bij het koken inbrengt en niet bij iedere zin fuck hoeft te roepen. Het boek is eenvoudig geschreven, en geeft een varieteit aan bereidingswijzen, marinades, rubbs en gerechten (voorgerechten, hoofdgerechten, bijgerechten en desserts). De meeste zijn redelijk eenvoudig te bereiden, wat altijd meewerkt aan het plezier om iets te maken. Uit dit boek heb ik inmiddels mijn beroemde Griekse Kip (beste bereiding: de kip een dag van te voren in de marinade in de koelkast zetten, door de citroen begint het proces van "garen"  eigenlijk dan al, en voordat de kip op de barbecue gaat even de resten van de marinade verwijderen), maar ook de quesedilia's zijn voortreffelijk. Ook de surf & turf behoort bij de beste barbecue gerechten die ik gemaakt heb. Het beste bijgerecht vind ik persoonlijk de pittige couscous salade. Qua desserts: de geroosterde ananas en mango zijn absolute aanraders.

Mocht je een keer wat meer willen gaan barbecueën dan de standaard hamburgers, satetjes en spare ribs, dan wil ik je echt dit boek aanraden. Het is echt een mooi handboek voor de starter, maar ook als je wat meer gevorderd bent (en ik reken me op dit gebied daar toe :-)), dan grijp je hier toch nog naar terug (hoewel ik inmiddels sommige recepten al op kan dreunen). Absoluut een dikke, vette plug waard!!

1 opmerking:

  1. Ik kan uit eigen ervaring mededelen dat de kip idd onovertroffen is!

    BeantwoordenVerwijderen