donderdag 7 april 2011

Haute cuisine in Halfweg/ Zwanenburg

Haute cuisine in Zwanenburg: mislukt!
Het is sommigen van jullie wellicht opgevallen als je heel goed opgelet hebt, maar een van mijn favoriete hobby's is het dineren in "de betere restaurants". Zo was ik vorige week met collega's Anand en Berber bij Vinkeles, waarvan je mijn verslag op Smulweb kunt lezen (plug, plug...:-)! Nu zijn wij daar in Halfweg en Zwanenburg niet goed mee bedeelt. Uiteraard is er de obligate Chinees (twee zelfs), een pizzaboer (maar dan rij ik toch liever naar Martini's in Amsterdam West), een broodjeswinkel (de Sandwich City) en uiteraard diverse snackbars (Kinheim is de beste :-)), maar echte restaurants zijn er nauwelijks te vinden. Wat dat betreft kijken we natuurlijk jaloers naar een dorp als Overveen, waar maar liefst twee twee-sterren zaken gevestigd zijn (De Bokkedoorns en 't Brouwerskolkje). Tot voor kort hadden wij Het Gemaal, daar kon je redelijk eten, maar met name de locatie was wel heel erg mooi, zeker als het zonnetje een beetje scheen, dan zat je heerlijk aan het water! Daarnaast is er in Zwanenburg een locatie die inmiddels diverse malen van hand tot hand is gegaan.

Nieuwe kans voor Het Zwaantje
Een tijd geleden zat daar Eetcafe het Zwaantje, waar ik ooit met Rene gegeten heb, wat an sich niet slecht was, maar toen de chef de kaasplank uit moest leggen en niet verder kwam dan "uhhh.....dat is een witschimmel en dat daar is een blauw ader.....", wisten wij wel hoe laat het was. Een paar jaar geleden probeer een nieuwe eigenaar op de locatie van Het Zwaantje een wat meer up scale restaurant te openen, met de naam Cosie aan de Vaart. Ik heb er een aantal keren voor gestaan, de kaart zag er prima uit, maar op de een of andere manier nodigde het ook niet uit om naar binnen te gaan (en al helemaal niet toen tijdens de avond vierdaagse er een haring feest gehouden werd en alle kinderen niet meer gewoon langs het restaurant mochten lopen maar met een bocht over de weg geleid werden, omdat ze anders misschien wel tegn een BN'er aan hadden konden lopen). Kennelijk waren er meerdere met mij die hun schroom niet opzij konden zetten, want inmiddels heeft ook Cosie aan de Vaart er de brui aan gegeven. Kennelijk kon men het toch niet bolwerken en was het niet mogelijk om de aantrekkingskracht te vergroten, of was het wellicht te duur voor het dorp. Anyhow, toen ik zaterdag langsliep, hing er een brief op de deur, waarin aangekondigd werd dat Het Zwaantje weer haar terugkeer gaat maken en een nieuwe poging gaat wagen. Ik wens ze succes, maar ik denk dat ze mij daar niet binnen gaan zien. Zal dus wel zo blijven dat we voor een diner toch naar Amsterdam zullen moeten blijven reizen, maar ach, dat heb ik er bijzonder graag voor over!

2 opmerkingen:

  1. Iedereen wel weer een eerlijke kans geven. Dus gewoon Nasr binnen lopen !!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Anoniem heeft via een iPhone of iPad gereageerd, want die maakt vaak van een typefout als je "naar" wilt typen, het woord "Nasr" :-).

    BeantwoordenVerwijderen