dinsdag 26 april 2011

Fijne apps....mooie apps....

Parkline app: niet leuker wel makkelijker
Afgelopen week twee apps beter leren kennen en toch wel enigszins onder de indruk ervan geraakt. Daarom even een korte bespreking voor de liefhebbers van apps op de iPhone. Allereerst de app van Parkline. Ik ben al enkele jaren gebruiker van deze dienst. Maakt parkeren in Amsterdam en Haarlem lekker eenvoudig. Auto neerzetten, kijken welke parkeerpaal het dichtst bij staat, Parkline bellen, nummer intoesten en afsluiten en hup, je staat geregistreerd. Veel beter dan gepruts met muntgeld, chipknip of credit card en zeker dan het naar die plek ook nog eens toelopen. Veel makkelijker, maar met een app kan het dus nog eenvoudiger! Ik gebruikte de app voor het eerst in Haarlem, je start op, de iPhone doet een positie bepaling, vertelt in welke parkeer zone je bent en je hoeft verder alleen nog de knop "start" in te drukken. En bij het weer vertrekken start je de app op en druk je op de knop "stop" (jaja, je verzint het niet!!!). Gemak dient de mens, makkelijker gaat het echt niet worden. Mocht om de een of andere reden de zone niet herkent worden, dan kun je hem handmatig invoeren, dat is 2 seconde meer werk, maar gaat ook vlekkeloos! Voor de liefhebbers zijn er ook allerlei rapportage mogelijkheden, die geven een helder overzicht van je parkeergedrag van de afgelopen periode, maar die heb ik gewoon eens bekeken hoe het eruit ziet, de plek waar die knop staat op mijn iPhone scherm zal hier zeker niet door slijten! Mocht je veel betaald parkeren, dan is een abonnement op Parkline zeker aan te raden en met deze gratis app wordt het er alleen maar makkelijker op (helaas niet goedkoper...).
Een website gemaakt op je iPhone in 60 seconden!

De tweede app waar ik het kort over wil hebben is Zapd. Zapd is een app die het mogelijk maakt om binnen 60 seconde via je iPhone een website in elkaar te zetten. Ja, je leest het goed, binnen een minuut kun je een redelijke website in elkaar zetten. Zapd stelt op je iPhone een aantal templates beschikbaar en vervolgens kun je drie zaken toevoegen: een stuk tekst, een foto en eventueel links (op youtube is een kleine uitleg beschikbaar in...59 seconden :-)). Ik geloofde er eerlijk gezegd niets van, dus heb ik zelf even de proef op de som genomen en verdomd als het niet waar is: het is inderdaad mogelijk! Toegegeven, het is natuurlijk niet een site waar de user experience goeroe's de vingers bij aflikken, maar laten we even wel wezen: het komt via een mobiele telefoon en het is super snel in elkaar te zetten, ook voor iemand die nagenoeg geen gevoel voor dit soort zaken heeft. Het is een mooie manier van mobile blogging, ook gezien het feit dat je kunt delen van email, facebook en twitter. Ik kan niet anders zeggen dan: "I'm impressed!!". Je kunt de site uit blijven breiden met teksten en foto's, gaat ook zonder problemen. Mijn proef op de som kunnen jullie via deze link bekijken. Of het uiteindelijk iets is dat ik langdurig ga gebruiken durf ik nog niet te zeggen, wellicht dat het daar dan weer net teveel gadget voor is, maar het is op zijn minst knap wat deze knapen in elkaar gezet hebben. Wellicht in Florida eens uitproberen.

Beide apps overigens gratis, dus dat kan je de kop niet kosten (waarbij natuurlijk gezegd moet worden dat de dienst van Parkline betaald is, ook de eerste registratie, alleen het kanaal van de app is gratis).

Geen opmerkingen:

Een reactie posten