zondag 14 augustus 2011

Corso en Piazza Grande


Mooie foto, gemaakt door Jeroen
De Corso is de hoofdstraat die door Montepulciano loopt en ik kan er minimaal één ding van zeggen: hij is erg heuvelig. Gelukkig zijn de straatjes nauw, zodat er ook veel schaduw is, anders is het geen pretje om in 35 graden de berg op te lopen. De straat zit verder vol met leuke winkels, hoe verder je komt, des te minder toeristisch het wordt (met altijd wel een vleugje ervan, want uiteindelijk leeft deze stad daarvan, naast de wijn die in de regio geproduceerd wordt). Helaas voor mij was een schoenenwinkel waar ik een erg leuk paar zag staan net gesloten (blijft toch wennen om 13.00 uur) en lukte het Ans niet om een mooi kunst voorwerp te kopen, omdat de zaak alleen maar cash accepteerde. Jammer, maar helaas, ik wacht nog steeds op mijn eerste aankoop, deze vakantie zal niet de boeken ingaan als de shopaholic holiday! 

Neusje voor goede wij
Aan het eind van de Corso draaien we rechtsaf, om nog een andere aanrader van 100% Toscane tegen te komen, namelijk Contucci, dat bekent staat als de beste wijnwinkel van Montepulciano. Ans proefde er een aantal wijnen en uiteindelijk besloten we tot de koop van een mooie Riserva uit 2006. Hoewel ik nog aanspoorde om er nog een paar mee te nemen , had Ans daar toch geen trek in. Uiteindelijk blijft de lieve schat toch meer van witte dan van rode wijn houden. Mocht je (veel?) wijn willen kopen in Montepulciano, dan kan ik je deze zaak wel aanraden (100% Toscane can’t be wrong), voornamelijk omdat je even weg bent uit het schreeuwerige gedeelte  van het dorp en de massa’s die zich storten op de gratis wijn en gratis snacks en daardoor de ervaring heel veel minder maken. Hier kan je rustig de tijd nemen om een paar wijnen te proeven en die wordt je ook gewoon gegeven. Slow food/ wine, zoals het bedoelt is.
Na Contucci kwamen we bij het Piazza Grande waar we het stadhuis bezichtigden. Mooi gebouw, maar we hebben mooiere gezien. Op het plein was alles uitgestald om een toneelstuk op te gaan voeren, maar wanneer dat ging gebeuren was onbekend, dus om daar nu op te wachten….nou, nee. Via een steile afdaling langs een soort vrijmarktje kwamen weer op de Corso uit. Na een souvenir voor Jeroen gekocht te hebben bij het chagrijnigste stuk vreten wat er waarschijnlijk in heel Italië rondloopt (waarom werken er in speelgoed winkels nou zo vaak mensen die kinderen haten), zochten we een leuke locatie om een uitgebreide lunch te nemen. Ik dacht: drie maal is scheepsrecht, dus ik vertrouw wederom om 100% Toscane, ook al loodst die ons terug naar het begin van de Corso….

Geen opmerkingen:

Een reactie posten