dinsdag 30 augustus 2011

Another one bites the dust

Fame: hoeveel guldens en tijd heb ik hier niet besteed!!
Vanmiddag was ik even rustig met mijn NU.nl app aan de weer, om weer even "in sync with the world"  te komen. Naast alle verslaggeving over Libië en de gevluchte Khadafi, viel mijn oog op een ander artikel, dat ook een prominente plaats kreeg: Fame Music in de Kalverstraat gaat binnenkort zijn deuren sluiten. Na 21 jaar geeft deze vestiging er de brui aan. Op zich natuurlijk niet zo heel erg verrassend, de dingen die Fame voornamelijk aanbiedt, zijnde CD's, DVD's en games worden enerzijds vaak gedownload via semi legale sites, maar minstens zo vaak worden ze tegenwoordig gewoon on line gekocht. Waarom zou ik naar de winkel gaan om Dragon Age 2 te kopen, als ik ook gewoon op de site van EA/ Bioware een knop in kan drukken en een kwartier later aan het spelen ben. Het fenomeen winkel begint simpelweg niet meer een rendabel kanaal voor de verkoop en distributie van deze producten te zijn. Dus als je open wilt blijven, dan moet je iets extra's bieden en dat is Fame uiteindelijk dus niet gelukt. Men probeerde het nog met vinyl (echte LPs dus), maar daar kwamen geen hordes mensen op af, net zoals de toys niet echt heel erg aansloegen. Hoewel ik eigenlijk de laatste 10 jaar zelden meer bij Fame kwam, kan ik toch niet anders doen dan me een beetje weemoedig voelen bij dit bericht. Net zoals bij de sluiting van Boudisque al enkele jaren geleden, moest ik toch terugdenken aan de strooptochten die met name Rene en ik maakten op de zaterdag, langs bijna alle platenwinkels, beginnende bij de Munt en dan doorlopende naar het Centraal Station, vaak ook met uitstapjes richting de Utrechtse Straat (voornamelijk Concerto) en de Leidsche Straat (oa de Nieuwe Muziekhandel, waar we voornamelijk ook voor concertkaartjes kwamen).

Hele (mid)dagen konden we daarmee bezig zijn en voelde we de opwinding als er we een mooie uitverkoop hadden gevonden (waar je dan voor 5 gulden per stuk allemaal CD's kocht die je uiteindelijk toch nooit draaide :-)) of als we een oude cd van een obscuur rockbandje vonden, waar we al maanden of jaren naar op zoek waren gegaan. Fame had een uitstekende verzameling, ook in het genre heavy metal, hardrock en punkrock waar we met name naar op zoek waren, alleen vonden we Fame vaak a) net te duur (Virgin was bijna altijd goedkoper) en b) door de omvang wat onpersoonlijk (dan kon je beter naar Boudisque of Music Land in de van Ostade Straat). Maar toch zijn er heel wat guldens en uren van ons in Fame gaan zitten. Dat gebeurde dus al een tijd niet meer en zal over een paar maanden ook niet meer mogelijk zijn. Toch een stukje jeugdsentiment dat daarmee definitief tot het verleden gaat behoren. Ach, wie weet ga ik er voor old times sake toch nog een keer een laatste bezoek brengen voor ze sluiten, net zoals ik in een, bijna helemaal leeg, Boudisque heb gedaan.

1 opmerking: